Zavěšujeme první z projektů letního semestru 2012. Diplomní projekt Patrika Uchaľa. Stejně jako ostatní studenti se zabýval Libní - oblastí Elsnicova náměstí. Zavěšených obrázků bude tentokrát méně, všechny jsou ve videu. Zároveň je v druhé polovině nafilmovaná Patrikova obhajoba před komisí. V tomto příspěvku si můžete přečíst nejen Patrikův autorský text, ale i posudek vedoucího projektu a především oponenturu od Moniky Mitášové. Doporučuji komplet.
Chyby
systému?
Patrik Uchaľ -2012
Riešené miesto sa nachádza v Libni. Pre Libeň je charakteristická deravá
zástavba.
Je diera v zástavbe chyba, ktorú treba
automaticky vyplniť? Preluky tvoria v Libni plnohodnotnú časť mestského
priestoru so svojím osobitým charakterom. To je aj základný princíp návrhu. Zmutovaný
mestský blok, do ktorého je otlačená dnešná realita, a tým v jeho
medzipriestoroch vznikajú charakteristické prostredia.
Regulačný plán,
v podobe v akej bol nakreslený, nebol nikdy dokončený. Vznikla tak
prirodzene séria odchýliek. V prvom rade sa regulácia nedokázala
vysporiadať s návaznosťou na iný typ zástavby, industrialné pozostatky,
solitéry. Náväznosť sa teda deje natvrdo, medzerou, vďaka čomu však
vznikajú prekvapivé priehľady. Systém je občas narušený prírodnými prvkami,
skupinami stromov, ktoré majú štítové steny ako kulisy. Najzaujímavejšie sú
prípady, kde zbytkové medzipriestory začali byť využívané človekom.
V miestach s vyššou frekvenciou ľudí vznikol v štítových stenách
parter. Ľudia si do štítových stien prerážajú otvory. Dierami v zástavbe
vedie mnoho skratiek. Niektoré bloky ani nemohli byť dokončené, pretože po
vybudovaní prvých domov začali obyvatelia využívať vnútroblok ako ihrisko,
a dnes tu je park v otvorenom bloku. Odvšadiaľ na nás pôsobí kontrast
medzi tvrdo naplánovným systémom zástavby a nenaplánovateľnou realitou skutočného
života. Vzhľadom na množstvo takýchto javov, sa táto odchýlka od štandardu už
nedá chápať ako chyba, ale fenomén, na ktorom sa dá ďalej stavať. Dom a preluka
sú rovnocenní partneri, jeden celok. Preluky už nie sú len zbytkový priestor s
ktorým nikto nepočítal, ale plnohodnotná, keď nie najdôležitejšia, súčasť
verejného priestoru.
Ako sa s takýmto
prostredím vysporiadať? Na tento fenomén nadväzujem, prevzal som ho, ale nie
úplne doslova a postavil som na tomto princípe návrh. Predstavil som si,
že sa autori regulačného plánu, pomýlili a namiesto nám. Dr Holého by navrhli blok.
Dom, ktorý by naväzoval na štítovú stenu školy, pokračoval by cez Rokytku, zastaval
by námestie dr. Holého a znovu by sa napojil na štítovú stenu pokračujúcej
zástavby. Tým by v širších súvislostiach ukončil megablok. Tento fiktívny
regulačný počin by však následne mutoval. Otlačila by sa do neho každodenná
realita. Nepravidelnosti miesta si vynútia originálne riešenia, ktoré podporujú
identitu miesta. Súvislý blok by bol prerušený v mieste Rokytky, prešla by
ním existujúca cyklotrasa, vytvorili by sa v ňom skratky, priehľady,
námestie by dotvoril, vymedzil zo zvyšných dvoch strán, prispôsobil by sa aj fragmentom
existujúcej zástavby. Tým by sa formálne rozdelil na súbor solitérov, ktoré sú
však stmelené silnými medzipriestormi a tým vytvárajú celok. Solitéry sú
si podobné, ale dokážu sa tváriť na rôzne strany rôzne. Každý medzipriestor má
svoj vlastný charakter, ktorý je posílený výrazom domov, ich výškou, hmotovou
rôznorodosťou, mierou prederavenia fasády. Orientácia bloku sa v jeho
priebehu mení, celok nemá svoj jednoznačný predok a zadok, ulicu
a vnútroblok. Prispôsobuje sa okoliu. Dispozičné usporiadanie je
jednoduché. Je použitý úplne rovnaký princíp ako pri tvorbe celku – štandard
dopĺňaný atypom, v miestach, kde sa štandard nedal použiť, ktorý podporuje
identitu miesta vrámci bloku. Väčšia časť súboru je vyskladaná rotáciou a
zrkadlením základnej stavebnej jednotky
10x18 metrov, ktorá je navrhnutá tak, že sa k nej môže z dvoch strán dostavovať
čokoľvek. Obsahuje dva najbežnejšie byty a schodiskové jadro. K bunke sú ďalej
pristavané nepravidelné prístavky, v ktorých sú atypické byty. Sú zámerne
orientované tak, aby sa nimi dal ovplyvňovať charakter medzipriestorov. Vzniká
nejednoznačný urbanistický celok, ktorý zámerne zneisťuje okoloidúceho. Zneistenie
je totiž esencia Libne.
POSUDEK VEDOUCÍHO DIPLOMU
michal kuzemenský -2012
V jaké žijeme době? Uběhlo jedenáct let od Vesmírné
odysey Stanleyho Kubricka a stále nechodíme v bílých kombinézách. Snad jen
několik módních kaváren se nám snaží vsugerovat zářnou budoucnost. O chlup
blíže naší realitě je postmoderně promíchaný
a navlhlý Blade Runner … ale replikantem doufejme nejsem a pokud ano,
zjistím to v ten nejméně vhodný okamžik. Z kontejneru do kontejneru
si posílají esemesky bezdomovci, ne kosmonauti. Objevujeme tedy nové světy.
Postperiferní centra, která ještě neexistují. Objevujeme Libeň. Čím je, jak se
k ní chovat, co je adekvátní ? To řešil celý náš atelier, diplomanty
nevyjímaje. Jednoduché ideje selhávají a primárně komplikované úvahy se ukazují
životaschopnými, či alespoň za životaschopné je považuji. Doplňujeme skládačku
města. Jak ?
Jednu odpověď předkládá Patrik Uchaľ ve svém diplomním
projektu. Pravděpodobně není potřeba psát, že diplomu předcházela podrobná
analýza, tedy sběr dat a vyhodnocení. V Patrikově
případě i sběr a vyhodnocení pocitů. Vezmu-li zákoutí města, udělám-li
z rukou rámeček, uvidím obraz. Svůj pocit umím nazvat- kupříkladu
malebnost. Jsem-li odborník, musím v této metodě pokračovat dál. Musím
umět tentýž obraz rozebrat, jako orchestr na jednotlivé nástroje a racionálně
popsat co tuto malebnost vytváří, tedy co hraje který nástroj a jakou má roli. Žádná
esoterika a kouzlení. Řízený proces. Později umím s jednotlivými nástroji
skládat takové skladby, které mi v nedostavěném městě chybí, ale nástroje
jsou místní.
Totéž mohu říci jiným způsobem. Vezmu-li Libeň, nesnažím se
jí napravovat, očišťovat, ale ani kýčovitě romantizovat. Pochopím její vrstvy,
vezmu je vážně a doplním tu další, tu svoji, dnešní. Poslední, ptám se ? Určitě
ne, řekl bych. Najisto se to dozvím ,
pouze jsem-li replikant. Zavolejte mi za sto let.
Všimněte si na mapě jednoho zajímavého místa. Koryta
Rokytky. Z jedné strany, té historické, se k vodnímu toku historická
zástavba chová jaksepatří – jako k servisnímu médiu. Pere v něm prádlo,
nebo vylévá kýble, voda pohání mlýn, který stál na ohybu. Čela domů stála
směrem do hlavní třídy. Na tom by nebylo nic zajímavého, kdyby na druhé straně
nestály bloky pozdní moderny, které se k vodě v historické době
stavěly samozřejmě čelem a tvořily nábřeží … zvláštnost a světe div se:
procházka podél koryta mezi zády a čely působí nadmíru příjemně a adekvátně.
Adekvátně je klíčové slovo. Procházíme čistou směsí. Nechybí nám nic. Zkusme si
odpovědět. Stojíme na místě historickém nebo moderním ? A zde je těžiště
Patrikovy práce. Chápat tato rozporná místa Libně, uchopit je a činit je
srozumitelnými, aniž bychom si toho museli nezbytně všimnout. Naše procházka
může pokračovat.
Tam kde v zátočině stával mlýn, Patrik založil svůj
(zatím říkejme) superblok, který protáhl celým nepoužívaným a zpustlým Náměstím
Doktora Holého a ukončil ho na jeho konci. Patrikův superblok nazývám inverzní
blok, protože jeho cílem a úkolem není tvořit blok, ale vytvářet sled míst, kde
se cítím adekvátně, místa podvědomě znám, cítím, že jsem v Libni a podobně jako
při procházce podél Rokytky nejsem dezorientovaný, ale spokojený. Povede-li se
architektonický zásah, není středem naší pozornosti, ale součástí našeho
života.
Dalším krokem Patrikovy práce bylo navázat stejně logickým
krokem, který nakonec našel. Vytvořil základní stavební kámen – tedy
nedokončený dům, který několikrát opakuje, zrcadlí a k tomuto základu
přidává ze dvou možných stran atypické části. Ty slouží k tomu, aby se
výsledná struktura obracela na potřebná místa způsobem, který Patrik určil.
V neposlední řadě ukončuje Elsnicovo náměstí městskou uliční frontou a
zároveň upozorňuje na tok Rokytky jejím sevřením mezi dva domy této fronty …
Za takhle čistě soudobou úvahu mi nezbývá, než diplomantovi pogratulovat
a trochu závidět. Samozřejmě můžu
kritizovat. Základní kámen mohl být vybroušenější. Domy mohly být na moje gusto
jemnější a méně čitelné výrazem. Nemyslím, že to je důležité. V této
chvíli je projekt produktem, který může sloužit k pečlivé regulaci části
Libně, stejně tak jako základ k jednomu velkému developerskému záměru nebo
několika menším investicím. V základu
neumím projekt zpochybnit. Diplomant ví proč
navrhl, co navrhl a v detailech
bych kritizoval jak navrhl.
Výsledek, který jste viděli, považuji za příklad citlivého
městského mikrourbanismu a diplomantovi navrhuji známku A.
Recenzia
diplomového projektu
Monika Mitášová 2012
Diplomant: Patrik
Ucháľ
Názov diplomového projektu: Libeň – dom a dve námestia
Vedúci diplomového projektu: Ing. arch. Michal Kuzemenský
Ústav urbanizmu FA ČVUT
2012
máj-jún 2012,
Bratislava Ing. arch. Monika Mitášová, Ph.D.
Názov diplomového projektu: Libeň – dom a dve námestia
Vedúci diplomového projektu: Ing. arch. Michal Kuzemenský
Ústav urbanizmu FA ČVUT
2012
Postmoderna –
prvá kritika modernistických utópií – odoznela, ale aj v českej
a slovenskej dennej tlači sa z času na čas objavuje stará známa,
možno o to militantnejšia kritika moderny a moderných urbanistických
utópií. Le Corbusier je znova z krajne konzervatívnych pozícií nazývaný
„totalitným filozofom“ (hoci práve on dával na výber: moderná architektúra
alebo (boľševická) revolúcia. Ak moderná architektúra ponúkne aj nové spôsoby
života, podľa neho nebude treba takúto revolúciu... A bol za to mohutne aj
českými a slovenskými ľavicovými modernistami kritizovaný, útočil naňho
nielen Teige sám. Dnes naňho útočia iní z celkom opačných dôvodov. Možno
nečítajú jeho spisy a pripisujú mu aj to, čo navrhli a realizovali
jeho omnoho politicky radikálnejší ale architektonicky zjavne menej zdatní
nasledovníci). Dlhodobý spor o modernú architektúru a urbanizmus teda
prudko horí aj ticho tlie medzi priaznivcami tradičných „európskych miest“
(akoby sme v Európe mali iba jednu metropolitnú tradíciu)
a priaznivcami „ničiacej moderny“ (akoby toto ničenie bolo tiež iba jedno
a všetko čo moderna vytvorila bolo iba negatívne). Tento spor medzi
obyvateľmi súčasných európskych miest (menej už medzi urbanistami navzájom) je
podnetne kritický k chybám našej nedávnej histórie, ale podivuhodne
nekritický k ich nuansám, vlastným vnútorným polemikám aj diferenciáciám
moderny.
Treba povedať, že
takto zjednodušujú obvykle niektorí príslušníci staršej generácie, ktorí
napokon sú za toto dedičstvo spoluzodpovední (brániac sa nerozlišujú)
a niektorí príslušníci mladšej generácie, ktorí sú korunnými princami
totalitnej povahy predchadzajúcich debát (útočiac tiež nerozlišujú: v tom
sa, paradoxne, oba tábory zhodujú). Doplomant hľadá našťastie aj iné, jemnejšie
rozlíšenia tam, kde má debata obvykle tendencie skĺznuť iba k „buď/alebo“.
Pracuje v Libni s celým našim
dedičstvom moderného plánovania: teda s regulačným plánom na makroúrovni
aj s jeho zmenami na mikroúrovniach (jednotlivých prostredí, ktoré
vznikajú spolupôsobením „silného plánu“ a „slabosti existujúcich hybridných
prostredí“, ktorá ale v skutočnosti podľa diplomanta môže byť – a aj
je – taká silná, že onen „silný plán“ mení, objavuje v ňom chyby a
spôsobuje jeho ďalšie zmeny a odchýlky...). Je to podobne ako s pánom
a rabom u Herakleita a Hegla: pán je nielen pánom toho, kto sa
mu podrobil svojim strachom zo smrti, ale je mu aj sám podrobený vlastnou
závislosťou na jeho tvorivej, teda slobodnej práci a naopak. Teda aj silný plán je slabý zoči-voči
aktuálne žitej tvorivej skutočnosti, ktorá vynaliezavo mení to, čo bolo
naplánované, a práve táto skutočnosť je oproti plánu silná okrem
tvorivosti aj v tom, že s ním dokáže slobodne spolupôsobiť nech by
bol akokoľvek direktívny a mýliaci sa, keď chcel stavať obytný blok
naprieč riečkou (ktorej koryto sa iste v modernom urbanizme malo
kanalizovať) a pokračovať krížom cez námestie (ktoré ako verejný priestor
malo v moderne (i dnes?) ustúpiť toľko žiadaným bytom).
Nejde teda
o to, že diplomant teraz stavia skutočnosť nad plán alebo plán
podriaďuje skutočnosti: ide naopak o to, že vizualizuje a architektonizuje ich vzájomné tvorivé a teda v tomo
zmysle slobodné spolupôsobenie – ich aktuálny aj možný kreatívny vzťah.
V tom je podľa mňa vôbec najpodnetnejšia časť tohto projektu: pretože je
najriskantnejšia (je výsledkom zmiešania silných a slabých tvorivých síl
miesta: je to slabo-silné miesto kreativity plánu aj tvorivosti žitej
skutočnosti). V iných rukách by možno dopadlo takéto spojenie tristne, rigídny
plán by sa možno úplne rozpadol a žitá skutočnosť by nezískala žiadneho tvorivého
architektonického partnera na svoju vlastnú nepredvídateľnú tvorbu. Sme toho napokon
svedkami každodenne. (Architektúra sa má teraz stavať najmä kontextuálna, temer
neviditeľná a preferovanou ekológiou je často tá iba mechanicky prenesená
do architektúry z prírody, nie ekológia tvorivých kultúr a umení, nie
ekológia vlastná kreativite architektúry. Aby si v skrytosti krajiny
a zelene architektúra temer nerozoznateľná od okolitého prostredia sama
bez nás „odpykala svoje osvietenské a moderné chyby a viny“. Ale ako tak môže urobiť
bez toho, aby spolutvorila naše súčasné mesto a preverila chyby aj
odchylky plánov aj žitých prostredí, ktoré neustále sama navodzuje a ktoré
vznikajú spontánne v nej aj okolo nej?)
Diplomant podľa
mňa aj vďaka pochopeniu miesta, vlastnej fotodokumentácii a jej výstižnej analýze
zvládol rozčlenenie lineárnej obytnej hmoty plánovaného bloku (a uzavrel tak
figúru na makroúrovni) obytnými hmotami aj tým, čo nazýva ich „silné medzipriesory“.
Takýto silný medzipriestor nie je len odtlačok okolia, je to aj aktívna figúra
verejného priestoru – výslednica dráh pohybov ľudí aj strojov, výslednica
priehľadov, škár, orientácie a skosení obytných blokov, diferenciácie a naklonení
hmôt, ktorými sa autonómna forma stáva špecifickou. Nie je teda prázdno ako
prázdno: existujúce slepé štítové steny a preluky tohot miesta boli deaktivizované
prázdnoty, ale navrhované nové priehľady, priechody, cyklodráhy a ďalej
kultivované existujúce sústromia náletovej zelene sú aktivizované medziľahlé prázdna—intervaly
verejných prostredí. Ako sa takými stanú? K typizovaným obytným jednotkám
diplomant navrhnuje koncové a okrajové atypické elementy: typické končí
atypickým, okraj má inú povahu aj úlohu ako vnútorné časti a zóny navrhovaného
obytného bloku. Jeho univerzálne a lokálne špecifické časti pritom (pre
mňa paradoxne) viaže spoločný, veľmi silný výraz jednotného priestorového rámu
(členený terasami, pochôdznymi strechami, parterom): racionalistický raster je takto
znova overovaný i v mnohých mestách súčasnej Európy a ukazuje, že
moderna predsa len nemusí byť totalitná, ak s ňou nenarábame totalizujúco
ani totalitne (ak ju neopakujeme). Teda ak je nielen silná, ale silná práve vo
svojej reflektovanej slabosti: je slabou silou otvorenou ďalším zmenám
a odchýlkam.
Návrh, analýza aj
grafické spracovanie spĺňajú všetky kritériá kladené na diplomové práce a za celkové riešenie navrhujem hodnotenie
A (výborne). Pri tomto
dôvtipnom, veľmi kvalitnom pretože otvorenom prístupe k danému problému mám iba dve námietky na okraj (obe sú pritom vecou názoru a diskusie,
neuberajú projektu na hodnote, skôr sú provokáciou autora do budúcnosti): a) diplomant neveľmi rozlišuje medzi pojmami chyba a odchýlka (o chybe možno hovoriť iba tam, kde poznáme správny
výsledok na základe jeho jednoznačného overenia, nie tam, kde je možné vyvinúť
niekoľko paralelných, pluralitných spôsobov užívania, navyše ak sa môžu
objavovať stále ďalšie o ktorých dnes nevieme – to je vlastnosť výtvarného
umenia aj architektúry na rozdiel napríklad od prírodných vied.), b) zdá
sa mi otázne, že autor pri svojom preverovaní moderného urbanizmu uvažuje
o zneistení ako o „esencii Libne“. Takéto nepreverované esencialistické
myslenie si predstavuje, že Libeň aj so všetkými svojimi zneisteniami má ako
celok jednu spoločnú vlastnosť a tou je práve ono nájdené a študované
zneistenie. Nepripustí si, že Libeň svojím spôsobom existencie (užívania) môže
zneisťovať aj samotnú našu vieru v (istotu o) zneistenosti ako jednej
univerzálnej esencii miesta. V tom je tento projekt dušou skutočne
(univerzalizujúco a esencialisticky) moderný možno zásadnejšie, než si
autor sám uvedomuje... To nie je chyba, to je iba poukaz na to, čo ešte
autorovi ostáva (ak chce) preveriť, nie zrušiť či zahodiť... Veď vytvoril
projekt veľmi podnetnej, hodnotnej a zvládnutej revízie moderny.
V zásade najlepší diplomový projekt zo šiestich, o ktorých som tento rok
na troch architektonických školách v Prahe aj v Bratislave mala
možnosť uvažovať a recenzovať ich. Za to sa chcem diplomantovi,
školiteľovi aj ďalším pedagógom školy poďakovať a popriať im úspechy
v ďalšej práci.
.
Žádné komentáře:
Okomentovat