Návrh
plánované železniční zastávky na trase Ruzyně, Kladno, Praha. Součástí zadání
je teze co je obsahem zastávky, jaký program má nabízet a logickou součástí je
návrh přilehlého veřejného prostoru. Jakkoliv se může zdát visutá železnice ve
městě anachronismem, je ideálním akademickým úkolem pro vymezení kompetence
architekta.
Martin chtěl
od začátku železniční zastávku městskou, civilní, čitelnou – zastávku dům. Ve
prospěch svého řešení popřel technický resp. úzce specializovaný konstruktérský
kánon, který do našeho atelieru přinesl jiný jeho kolega „jak nejekonomičtěji
postavit železniční estakádu“. Martin se na dogma vykašlal, našel,
odkonzultoval se statikem a prosadil vlastní cestu – zastávku na viaduktu navrhl jako
most/skelet – se zásadně odlišným statickým řešením. Logicky působila jeho
zastávka nejvíc „civilně“ ze všech. Rád bych býval slyšel Martinovu přesnou technickou
oponenturu, ve které vysvětlí a ozřejmí možnost vybočení z úzce
specializovaného vidění problému.
Na mohutném
skeletu navrhl autor lehkou ocelovou „krabici“ zastřešení nástupiště.
Jednotlivé části řešení jsou archaické, neinovativní a přesto působí celek
adekvátně s předpokladem, že nebude za deset let směšný. V rámci vlny
high-tech techno-optimistických dopravních staveb to je srozumitelné
rozhodnutí. Mělo-li někde přijít riskování a tenký led, pak právě v budově
ocelové stanice nad skeletem a pravděpodobně i u skeletu. Bylo možné pustit se na
tenký led ... a případně se poučeně vrátit zpět k tradici resp. ke vzoru.
Výsledkem je paradox. Inovace jako retro nostalgie.
Zásadní inovací je tvrdohlavé trvání na konstrukčním
řešení viaduktu – tedy paradoxním experimentem je popření dogmat začínajících
v 60-70 letech minulého století a trvajících dodnes. Především tímto,
současně s přesně dotaženým celkem se stal Martinův projekt pozoruhodným … a
kritiky oceňovaným.
Vynechám-li architektonicko-intelektuální hantýrku, jedním z největších
plusů stanice je prostý fakt, že vlak vjede do skleněného tubusu a neruší
hlukem. Tubus chrání cestující před nepřízní počasí – tedy komfort na všechny
strany. Tubus navíc nevypadá blbě, poněvadž to není tubus. Vypadá jako užitečná opakovatelná skleněná trafika, kterou si není třeba kdovíjak pamatovat. Při průměrné
údržbě by byla dlouho hezká. Stavbu by lehce změnila povinná drážní grafika,
jemně by se odladily půdorysy, přidalo nedostatečné osvětlení a bylo by fajn. I
tak se to dá napsat. Babička byla od dráhy.
AUTORSKÝ TEXT
Železniční těleso na rozhraní dvou světů.
Na jedné straně pevná struktura města, na straně druhé rozvolněné prostory bývalých
i budoucích výstavních pavilónů. Objem stanice si z obou světů bere své a tiše
jim odpovídá. Snaží se zachovat na obě strany vážnou tvář, jemně na sebe upozorňovat,
ale zároveň nekřičet. Snaží se být důstojnou budovou i dopravní stavbou a
ukotvit jinak těžko uchopitelné místo. Jeho krunýř z kovu a protihlukového skla
chrání sousedy před pískotem
brzdících lokomotiv, zatímco pod jeho betonovýma nohama proudí život.
V parteru tři průchody pro pěší, bistro,
kavárna a další provozy, na
krajích pak dva průjezdy pro auta a tramvaje. Uprostřed hlavní vstup akcentovaný
neonovým nápisem a dvěma schodišti po stranách. Tři prostorné výtahy vedoucí na
perón, který má 6,5 metru na šířku.
Stavba je tvořená ze šestnácti
desetimetrových modulových segmentů. Krytá část nástupiště tudíž tvoří 160 metrů
dlouhá kovová konstrukce s protihlukovým zasklením kvůli sousedním budovám.
Nekrytých je pouze 20 metrů na obou koncích, kde je lavička s výhledem na Průmyslový
palác a do ulice Dukelských
Hrdinů.
Vydlážděné prázdno lemované stromořadím chránícím před projíždějícími tramvajemi,
tvoří důstojný předprostor nádraží a je směle obýváno kavárenským životem otevřené
městské čtvrti, která, zdá se, chytá nový dech. Nový Kreuzberg, říká se.
Zastávka jakoby vypadala, že tam stojí odjakživa,
něčím ohlížející se za minulostí, něčím současná, nicménně stále svá. Hledící na bujaré pouti, zástupy horlivých fotbalových i hokejových fanoušků a zároveň hledící na město.
Tendence být ani ne nadčasová,
jako spíš nečasová. Člověk si není jistý, kdy vlastně vznikla. Betonové nohy s
konkávním vroubkováním chovající
se jako městský parter. Detail jemný, efekt velký. Narezlý zelený nátěr kovové konstrukce
zase komunikuje s měděnými střechami secesních pavilonů a sportovních hal.
Líbí.
OdpovědětVymazatHluk vlaku při vjezdu do tunelu se neřeší? Trať by se asi "nerekonstruovala", žejo? A co kdyby se rekonstruovala? Budou tam protihluky?
Co jsou ty podkovy v půdorysu parteru? Jízdenky se prodávaj prostě v jedný z těch škatulek a je to jedno kde? Ok.
Je fascinující, že vlak unese takovýhle rozkročený špejličky. Fakt?