Zde představujeme práci Ondřeje Blahy. K pochopení práce je vhodné si přečíst zadání práce.
Ondřejovu práci představujeme několika obrázky. Ke konci je digitální publikace ISSUU - ve které je možné podrobně prolistovat celý rozsah bakalářské práce. Na konci je Ondřejův autorský text, posudek oponenta a posudek vedoucího práce spolu s navrženými známkami.
issuu publikace k listování
KOMPLETNÍ PROJEKT:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
AUTORSKÝ TEXT:
AUTHOR'S TEXT by Ondřej
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
AUTORSKÝ TEXT:
Radnice
tvoří veřejný prostor. Na dlážděnou plochu náměstí s tržištěm nenavazuje
průčelím, ale dvorem. Najevo dává soukromý a intimní obraz, ze kterého se stává
veřejná věc. Přechod je nenucený, ale vědomý. Zde si na sebe občan a radnice
zvykají. K legitimizaci funkce a váhy domu nedochází prostřednictvím
symbolu. Důležitý je pocit navštívení místa a spoluúčasti.
Umělé členění na územní
samosprávní celky může vést ke zmatení vědomí o tom, s kým takový dům,
jakým je radnice, sdílím, tzn. za co a proč nesu při své občanské činnosti a
jeho návštěvě zodpovědnost. Nedokážu odpovědět na to, do jaké míry je
v tomto případě důležitá existence místní identity nebo nakolik je správné
snažit se ji vytvořit. Většině míst na území Prahy 10 určité ztotožnění se s vlastní
čtvrtí chybí. Její absenci si překládám jako vytlačení smyslu z veřejného
prostoru (o kterém právě občané na radnici rozhoduji) a nevytváření nároků občanů
na něj.
Pohyb ve městě probíhá
bez vědomí územně-správních celků. Proto stejně důležité jako snadno rozeznat,
že jde o radnici, je pro mě dokázat ji najít. Tedy aniž bych příliš hledal. I
přes umělou hranici městské části, kvůli které částečně ztrácí význam, bude
vždy na část většího celku rostlého města vázána. V mozaice této městské
části vzájemné urbanistické vazby a propojení mezi jednotlivými čtvrtěmi postrádám.
Protože radnice stále určitý městotvorný potenciál má, hledám centrum městské
části. Umístěním domu, který chci navrhnout, mimo něj, by došlo k omylu. Došlo
by k oslabení povědomí o centru nebo k pocitu, že jej nepotřebuji. Jeho
užívání by bylo anonymní. V dotazníku na otázku o umístění nové radnice se
odpověď, že by radnice měla být v centru, neobjevuje. Je důvodem pouze představa toho, co (současná)
radnice (ne)nabízí?
Jako vhodné místo pro
novou radnici jsem označil Kubánské náměstí. Místo předem komponované pro
důležitý dům s výraznou vazbou na centrum Vršovic i dobrým dopravním
spojením.
Na velkorysé ploše
náměstí, kde pravidelně probíhají farmářské trhy, je trávník nahrazen dlaždicemi.
Vhodné stromy zůstávají stát a obklíčí je lavice. Přilehlá parkovací stání ředí
nové stromy. Jsou v jedné úrovni s dlážděním a spojují protější
obchodní parter s náměstím. Ten bude samovolně suplovat doplňkové funkce a
poptávku po službách v blízkosti nové radnice. Na arkádu tržiště navazuje
loubí radnice s lampami. Vynechané nároží připomíná ty okolní a kotví dům
na místě. Jakoby nikde nezačínal. Mění se formát dlažby a vstupuji do dvora radnice.
Pevná fasáda přechází v omítku a dostává hloubku. Dům je nahý. Přízemí je
ze dvora čitelné a pokračuje stejným typem dlažby. Interiér města. Otřepaná
fráze – stírá se hranice… Odsud zkontroluji chod radnice, aniž bych potřeboval
vstoupit. Podobně jako při procházení okolními neuzavřenými bloky vzniká určitá
hierarchie. Zeď nedělí dvě místa na 0 a 1. V názvosloví typologie obytné
struktury poloveřejný prostor. Zde si na sebe občan a radnice zvykají. Protože
ke styku s úředníkem dochází ve vyšších podlažích, můžu se po celém náměstí
pohybovat bez nepatřičného pocitu návštěvy instituce nebo záminky k ní.
Odcházím s pocitem návštěvy a spoluúčasti, vytvořením vztahu k domu a
identifikací s ním. Hranice místa, na kterém mi záleží, se posouvá dál od
prahu vlastních dveří.
Pro
lepší orientaci jsou dvě křídla rozdělena na reprezentativní část (sál,
kancelář starosty, tajemníka, obřadní síň, restaurace) a administrativní část
(přepážková hala, kanceláře odborů). Vnitřní prostory domu určují komunikační
jádra s potřebným zázemím. Další členění jednotlivých podlaží je
variabilní a je podmíněno aktuálním požadavkům na provoz (časté změny
v počtu zaměstnanců jednotlivých agend a jejich vazbách). Hloubka traktu a prosklení fasády umožňuje
provoz otevřených i buňkových kanceláří a jejich kombinaci. AUTHOR'S TEXT by Ondřej
The town hall creates a public space. Instead of
with a façade, it connects to the paved surface of the marketplace with its
courtyard. It displays an image which is usually perceived as private and
intimate, and makes it public. The transition is spontaneous, nevertheless it
stays conscious. Here is where the local citizen and the town hall are getting used
to each other. No symbols are used to legitimise the purpose and importance of
the building. Essential is the feeling associated to having visited the place
and having participated in a public matter.
Artificial subdivision
of a city to self-administrated districts may lead to confusion when one is visiting
a town hall – one may be unsure about with whom the town hall is actually being
shared and therefore what exactly their civil responsibilities are and why. I
can’t firmly answer the question, to what extent is an existence of a local
identity important in this case and/or whether it would be justifiable to
attempt to create one. Most of the places in the Prague 10 district lack some
sort of identification with their quarter. From my point of view, the
consequence of this absence is an elimination of the purpose of a public space (which
is, actually, being decided upon at the town hall) and lack of demand imposed
on the public place by the local citizens.
Moving
around in a city happens without being conscious of the administrative borders.
Therefore, as much as it is important for me to be able to identify the town
hall amongst other buildings, it is also as much important to be able to find
it – and that without really seeking. Despite the artificial borders of the
city districts, due to which the building inevitably loses some of its importance,
a town hall will always be tied to a certain part of a town which has grown
naturally. In the mosaic of Prague 10, I find it hard to recognise a global
urban concept or any links between the individual quarters. Town hall buildings
still do possess a certain potential to shape the urban structure, which is why
I’m trying to find the centre of this area. It would be a misguidance to place
the building aside. It would weaken the awareness of the centre and might lead
to the feeling of unnecessity. Also, the utilization of the building would become
anonymous.
In the questionnaire, the response that the town hall should be in the centre hasn’t once appeared. The citizens from the peripheral parts of town requested, that the town hall be not too unnecessarily far from their homes. Is the reason for this just the notion of what the current town hall offers/doesn’t offer?
In the questionnaire, the response that the town hall should be in the centre hasn’t once appeared. The citizens from the peripheral parts of town requested, that the town hall be not too unnecessarily far from their homes. Is the reason for this just the notion of what the current town hall offers/doesn’t offer?
I chose
Kubánské náměstí as a suitable place for the new town hall. A place which has
been, in advance, designed to function together with an important building, and
which also has a distinctive connection to the centre of Vršovice and a fair
public transport availability.
In the
generous area of the square, where farmers’ markets regularly take place, the
lawn will be replaced by a paving. Suitable trees stay put in place and will be
circumvented by park benches. The adjacent parking places will slightly dilute
the newly added trees. They’re at an equal level with the paving and connect
the square to the adjoining shops. These will by itself offer supplementary
functions and services in proximity of the new town hall. The marketplace’s
arcade is followed up by the town hall’s arcade with lamps. One of the town
hall’s corners is left out, and resembles the surrounding (standing) ones and it
anchors the building in place. The pattern of the paving changes as one enters
the town hall’s courtyard. The firm façade changes into plaster and obtains more
depth. The house is exposed. From the courtyard, one is able to understand the
ground floor which continues with the same type of paving. An interior of a city.
A jaded phrase – the border disappears… From this place, one can check up on how
the town hall operates, without really having to enter. Similarly to passing
through by the surrounding open blocks, a certain hierarchy is being shown. The
wall does not separate the two places into 1 and 0. In a housing
typology a „semi-public space“.
Here is where a person and the building get accustomed to each other. Because all
dealing with the town hall office employees takes place in higher floors, one
can move freely around the entire square and even the courtyard, without an inappropriate
feeling of visiting a formal institution, or the necessity for pretence of a
reason to visit. One leaves with the feeling of having had a good visit and
having taken part in something that is public, yet partially belongs to them. They’ve
created a relationship with the house and a certain identification with it. The
border of the place I care about finally moves further away from the door of my
apartment.
________________________________________________________________________
Oponentní
posudek – ČVUT FA, školní rok 2013/14
Bakalářský
projekt: Radnice MČ Praha 10, Kubánské náměstí, Vršovice
Autor:
Ondřej Blaha
Vedoucí
ateliéru: Ing.arch. Michal Kuzemenský
Oponent:
Ing.arch.MgA. Jan Horký
Ondřej Blaha si pro svou
bakalářskou práci zvolil téma „Radnice pro Prahu 10“ včetně
nalezení vhodného místa.
Součástí zadání byl stavební program, který přímo vychází z reálných
potřeb správy MČ Praha 10. Návrh bylo možné doplnit o další synergické funkce
vhodné pro dané místo a budovu radnice. Úkol jako ze života, nikoliv
akademický.
Nová radnice Prahy 10 byla
umístěna na Kubánské náměstí ve Vršovicích, s jejichž identitou
má být správa městské
části spojována. Atraktivní a cenné místo s dobrou dopravní dostupností logicky
odpovídá významu zadání. Urbanistická a dopravní koncepce náměstí je správná
aumístění domu do nejširší východní části prostoru je přirozené. Charakter a
zatížení jednotlivých komunikací jsou srozumitelně artikulovány včetně
rozhodnutí zklidnit a zobytnit ulici Murmanskou při severní straně náměstí a propojit
Kubánské náměstí s jeho severní uliční frontou. Významná urbanistická osa
Vršovické ulice je zakončena hlavním vstupem do nové radnice.
Velkorysé až monumentální
počiny se následně autor snažil zjemnit a navrhnout civilní
stavbu. Rozhodl se návštěvníky
radnice přivítat „otevřenou náručí“ v podobě komornějšího
poloveřejného
předprostoru. Označení a chápání předprostoru jako dvora je špatně čitelné.
Změna povrchu dlažby a záměna omítky za beton na fasádě z navrženého prostoru
dvůr nevytváří. V konstrukční fázi projektu, zřejmě z důvodu zjednodušení si
práce s řešením detailů na fasádě, byla omítka nahrazena betonem a celý dům byl
sjednocen jediným typem fasády čímž se architektova vize dvora stala ještě méně
čitelnou. Navzdory zavádějícímu pojmenování působí vstupní prostor přívětivě a
zdařile. Toto řešení částečně připomíná architektonický koncept nové budovy
fakulty architektury od Prof. Aleny Šrámkové.
Návrh má ambici vytvořit
jakési nové centrum Vršovic. Tato vize však bude fungovat pouze
za předpokladu, že bude
veřejný prostor naplněn životem. Objevují se proto další tradiční
městotvorné prvky jako
kryté tržiště, loubí nebo stromořadí. Víceúčelový sál a restaurace jsou v tomto
případě zcela správně umístěny do přízemí s možností dalšího komerčního využití
a iniciace života na náměstí. Situování restaurace do zadní neatraktivní polohy
s výhledem na nezajímavé parkoviště je však nepochopitelné a nevyužívá
potenciál urbanistického konceptu. Restaurace mohla expandovat do veřejného
prostoru náměstí a úspěšněji profitovat. Loubí kolem poloveřejného prostoru
není dostatečně podpořeno provozním uspořádáním za předpokladu, že dům je
fyzicky propojen s náměstím pouze hlavním vstupem. Z projektu není zřejmé, zda
je možné přízemí vícekrát propojit s náměstím a zároveň mít snadno a dostatečně
kontrolovaný přístup do úřední budovy města.
Témat nelehkého úkolu bylo
tolik, že se nepodařilo vše vyřešit bez chyb. Víceúčelový sál pro
250 lidí nemá šanci
uspokojit akustické požadavky. Neuzavřený sál nemá potřebný objem ani pro
mluvené slovo tím méně pro hudební produkci. Provoz restauračního zázemí je
řešen velmi schématicky. Hygienické a provozní nároky jsou složitější, nicméně
plocha zázemí proporčně odpovídá restaurační místnosti hostů. Zásobování
kuchyně není vhodné slučovat se vstupem zaměstnanců budovy úřadu. Kapacita
záchodů je pro provoz přízemí značně poddimenzována.
Přesto, že se nejedná o
komerčně využívaný objekt nemělo by se na ekonomii stavby
rezignovat, zvlášť pokud
se jedná o stavbu financovanou z veřejných prostředků. Dům by mohl být zřejmě
až o 20% menší. V horních podlažích budovy je plocha komunikací a čekáren
příliš veliká oproti plochám kanceláří. Zvolená hloubka domu 24m způsobuje, že
pouze malá část pracovních míst disponuje dostatečným přirozeným osvětlením.
Umístění čekáren a nadstandardních konzultačních místností do neosvětlené a
špatně přirozeně větratelné střední části domu není vhodné.
Autor projektu pečlivě
studoval formální znaky objektů v nejbližším okolí, které napodoboval
s cílem vytvořit „nový
vršovický dům“. Pojem kontext místa je dobré vnímat také v jeho hlubším
významu.
Výtvarný výraz domu je
velmi zdařilý a kultivovaný. Konzervativní dům působí důstojně a
zároveň civilně. Forma je
citlivě doplněna detaily říms, kanelurami sloupů či jemným ustoupením
nejvyššího podlaží.
Cílem technického řešení
by mělo být prověření reálnosti projektu a revize návrhu z pohledu
souvisejících
specializovaných stavebních profesí za předpokladu zachování nosné konceptuální
myšlenky architektonické studie. Výsledné architektonické detaily fasády jsou
přesvědčivé a odpovídají poctivě zpracované studii stavby.
Největší hodnotou
navrhovaného projektu je jeho urbanistické řešení a velmi zdařilý civilní
architektonický výraz.
Ondřej Blaha projevil svůj výtvarný cit a talent a má předpoklady stát se
dobrým architektem. Typologické a provozní nedostatky bakalářské práce jsou
zřejmě projevem nedostatečných zkušeností.
Vzhledem k výše popsaným
skutečnostem hodnotím bakalářskou práci Ondřeje Blahy
stupněm B.
________________________________________________________________________
BAKALÁŘSKÝ PROJEKT - HODNOCENÍ
VEDOUCÍHO PRÁCE
autor projektu: Ondřej Blaha
vedoucí práce: Michal Kuzemenský
Studenti v zimním semestru
zpracovávali návrh radnice pro Prahu 10. Krom otázek, které jsou aktuální a
souvisí s podobou a významem soudobé radnice a dotýkají se i významu slov
„zastupitelská demokracie“, měli studenti za úkol vybrat i ideální místo pro tuto
radnici.
Ondřej provedl pečlivou analýzu Prahy
10, veřejných prostor, významů míst, historický vývoj. Přesvědčivě obhájil
umístění radnice na Kubáňské náměstí. Ruku v ruce s tímto rozhodnutím
představil svůj koncept – tedy pomalý přechod, respektive měkké a široké
rozhraní mezi objektem radnice a objektem náměstí. V kontextu návrhu
bychom mohli říci interierem radnice a interierem náměstí – podobně jsou
k sobě prostor radnice a prostor náměstí vztaženy. Z Kubáňského
náměstí se stává radniční náměstí, ale výše zmíněné široké rozhraní umožňuje
nechápat náměstí pouze jako výstavní pokoj pro důstojný špalíček radnice, ale i
místo trhů a ostatních veřejných aktivit. Popisují velice těžký úkol, který
Ondřej sám sobě uložil, a mohl bych popisovat, jak složitě hledal cestu
k převedení myšlenky do materie. Bude-li chtít, popíše to sám.
Výsledkem je řešený špalíček radnice,
půdorysné „eL“, které vytváří jakýsi otevřený dvůr, který je na frekventované
straně náměstí uzavřeno stromořadím. Složitý vrstvený prostor. Klíčovým pojmem
byla prostorová hiearchie. Protože jsem se v průběhu návrhu nechal
seznámit se španělským projektem, který s veřejným pracuje podobně,
výsledku věřím.
Samotný dům je kontextem
v současnosti, a stejně tak jako v padesátých letech. Na Kubáňském
náměstí a stejně tak v Le Havre. Le Havre. Jsme u hlavního rizika celého
návrhu. Tvrdím, že docílit v Čechách německé dokonalosti v betonové
prefabrikaci je skoro snem. Kombinovat tuto dokonalost s Le Haverskou
důstojností betonových říms a travertivových obkladů a zároveň udržet
občanskost (opravdu lepší slovo neznám), řekněme rozumný sociální obraz domu,
je druhým snem. Sny se dají plnit. Neplánuji studenty učit pracovat
s českým bastlem a využívat jeho kouzlo, plánuji je upozorňovat na
nebezpečí. Svojí cestu si najdou sami. To, že si ji najde Ondřej Blaha
nepochybuji, tohle je již druhý návrh v našem atelieru.
Prohlédl jsem si celou technickou
část bakalářského projektu. Je zpracován kompletně v dobrém standardu. Co
mohu zkontrolovat sám, bez specialistů, považuji za správné, ale mám dvě zásadní
obecné poznámky. Nejsou kritika, ale míří jako zpětná vazba k Ondřejovi. U
projektu, který stojí na kvalitě zpracování prefabrikovaného pláště by mi
nedalo spát víc detailů. Říkám tomu řešit detaily za roh nebo řekněme ve všech
třech rozměrech. To co vypadá vyřešené v jednom průmětu, může za rohem
nefungovat. Mám tím na mysli například svislé spoje jednotlivých dílců (je to
ozub nebo vtlačovaný silikonová profil nebo oboje, atd?, jak by se některé
prostorové rohové dílce osazovaly? není v místě zastínění tepelný most?) Vím,
že to není v rámci jednoho semestru možné a vím, že v realitě by
projekt vypadal jinak. Byl by v této fázi detailem méně přeurčený a na detailu
fasády by spolupracoval specializovaný technik a technolog betonu (odhaduji, že
mimo jiné by odpadly epoxidové nátěry vodorovných částí říms). Tedy bych se
více soustředil na popsání vlastností, tvaru a skladebnosti jednotlivých dílců
fasády. V pohledech nejsou jednotlivé prefabrikáty popsány s odkazem
do tabulek – tak by totiž projekt prefab pláště skutečně vypadal. Druhá
poznámka je podobná. Hlavní zdokumentovaný prvek – zábradlí se pohybuje na téže
tenké hraně. Je realizovatelné. Je správně děleno na části, které se spojují,
ale Ondřej vyžaduje naprostou dokonalost.
Tedy radím obecně Ondřejovi, aby
přemýšlel vždy o celém postupu realizace každého prvku, každého detailu. Navrhne-li
ho příliš složitý, to znamená drahý, je velká pravděpodobnost, že bude nahrazen
něčím jiným. Zároveň Ondřejovi radím, ať nedbá na všechny moje rady a realizuje
svoje sny. Jde to.
Za kompletní bakalářskou práci navrhuji
známku A.
Michal
Kuzemenský 24.června.2014
________________________________________________________________________
Od státní komise dostal Ondřej známku A za projekt a známku A jako konečnou státní zkoušku bakalářského stupně
.
předchozí Ondřejova práce je k prohlédnutí zde
.
.
předchozí Ondřejova práce je k prohlédnutí zde
.
Moje teorie je takové, že dříve či později se na periferiích začnou vyrábět administrativní haly, protože náklady na udržení podobných historických budov budou zkrátka neudržitelné. Jeden příklad za všechny je PČR v Chrudimi, kde sídlili v krásné historické budově. Ale finančně lépe je vyšlo vystavět celou novou velkou základnu na okraji města.
OdpovědětVymazat