Hlavním
úkolem první fáze je vygenerovat schéma vazeb a současně s tím napsat přesný
stavební program. Proč? Důvody jsou hned dva. Bydlení pro seniory je
v současné době živá otázka, neřkuli módní téma, které momentálně probíhá
transformací. Studenti sice mají v zadání základní platné typy bydlení, které
má stavba obsahovat a jsou obsaženy v české legislativě. Zároveň však po
studentech chceme získat zpětnou vazbu, zdali neexistuje způsob lepší, resp. zjistit
ideální vazby a kombinace v takovém domě (či domech) a najít nové, potřebné.
Druhý důvod zadání schématu a stavebního programu je stejně důležitý a týká se
smyslu architektury. Architektura není volná tvořivost, ale prakticky vždy
plníme nějaký určitý konkrétní úkol. Na parcelu s nějakými určitými vlastnostmi
má architekt navrhnout stavbu určitých parametrů. To je základ našeho řemesla.
Jednou z hlavních vlastností architektury je, že návrh klade odpor. Ze
začátku se to většinou zdá nevyřešitelné: na takhle divnou parcelu mám navrhnout
takhle komplikovaný program?? To přece nejde, to je jasné. Nakonec to jde.
Každý architekt zná ten pocit, kdy mu poskočí srdce, když zjistí: to je ono! Jakou
roli v tom hraje „královna umění“? Velkou. Během celého návrhu je stále
přítomna. Ale to předbíháme. Zatím mají studenti za úkol navrhnout
nevyřešitelný program, který pak budou muset splnit. Nevyřešitelnou parcelu už
znají. Konec první fáze je 4.října, resp. 5. října, kdy proběhne společná
prezentace a diskuse. Výsledkem bude to, že se vzájemně dozvíme o úplně nových
možnostech propojení, možná o nových funkcích, které je vhodné do domu integrovat, možná úplné zpochybnění.
Můžeme zpochybňovat vazby i velikostní nároky, svoje i kolegů. Následovat bude buď syntéza, nebo bude každý
dělat svůj, typologicky mírně odlišný model domova pro seniory. Tato fáze je
klíčová, protože právě v ní můžeme společně přijít na něco inovativního.
Na způsob organizace bydlení, nová spojení, či integrací funkcí, které jsou
neobvyklé, něco pozitivního přináší. Výsledkem práce bude tedy schema a
sestavení standardního stavebního programu. Tento den, či dny považujeme za
extra důležité. Právě v těchto dnech budeme odpovídat na kruciální otázku
CO? stavíme a můžeme za pochodu upravovat vstupní parametry. Právě v tuto dobu
můžeme přijít na něco nového, co pak bude ovlivňovat návrh a kvalitu
architektury. Naposledy. Pak je budeme plnit a řešit otázku JAK?
V druhé
fázi si studenti budou muset znovu samostatně projít sledem otázek PROČ, CO, –
tentokrát prizmatem architektury – tedy budou hledat dům, či „obraz domu“, o
čem to má být, řekněme po staru: koncept. Po těchto třech týdnech studenty opět
čeká společná několikadenní prezentace v Oboře. Následně začnou řešit
otázku JAK. Té se nezbaví až do odevzdání, resp. Až do termínu vymýšlení
odevzdání – tedy JAK svoje myšlenky co nejjasněji sdělit divákovi.
Zpět ke
dvěma prvním týdnům. Mimo společný základní úkol se studenti rozdělili do šesti
skupin, které zpracovávají podklady a za každou skupinu je vždy zodpovědný
jeden ze studentů a rozděluje práci ostatním i sobě (1.domovy pro seniory rešerše,
2.fyzický model území, 3.Schwarz plány, 4.výsek situace našeho území, 5.3D
model, 6.otagování důležitých míst ve schwarzu). Skupiny musejí spolupracovat,
jinak je práce nezvládnutelná. Zazpíváme si, ne ?
slibovali jsem to jednoduché?
9:00 čtvrtek - přednáška Honzy Ptáčka o Rokytce
14:00 pondělí - typologie, řešerše, druhy - přednáška a diskuse s Davidem Kučerou a Janou Homolovou
ty časy jsou asi prohozený...
OdpovědětVymazatuž jsem je napravil - dík
VymazatSkvělý. Tohle je asi tak množství grafů a schémat který nám tady ukážou za jednu přednášku, s tim že nám k nim neřeknou vůbec nic a žádný vysvětlení, takže z toho máme občas pěkný prd. Jo a rada do života: Až vám někdo řekne že bude te mít možnost podívat se na opravdovej kongres, nabídku slušně ale razantně odmítněte.
OdpovědětVymazatA pouštim Skype a zabírám si místo v první řadě při příští prezentaci.
OdpovědětVymazatPočkej, ale to pak bude vopravdovej kongres.
Vymazat