neděle 16. prosince 2012

MILITARY AREA


Někdy před třemi týdny jsem se vypravil ke karlínské Invalidovně. Jsem sice karlíňák, ale uvědomil jsem si, že jsem si jí vlastně nikdy pořádně neprohlédl a neobešel. Bezprostřední důvod výpravy bylo povídání se studenty, jak se špatně vyrovnávají s velkým objemem stavby, kterou navrhují. Používají slova jako monotonní a podobně. Druhý, velmi podobný důvod, byla jejich tendence řešení zahrad a dvorů. Mívají pocit, že zahrada také nemůže být prostě zahrada, vyžaduje každých deset metrů jiný povrch, nějakou atrakci, krátce řečeno mnohost. (Trochu jim křivdím, ale oni mi to prominou)
Tedy vypravil jsem se k podobné instituci, jakou letos navrhujeme. Chtěl jsem záměrně historickou a předesílám, že jsem si tam nepoctivě a předpojatě šel potvrdit svojí tezi. Ano. Invalidovna je velký objem, i když zrealizovaná byla pouhá devítina původního plánu. Na fasádách používá různé formy repetic a monotónně nepůsobí. Hledal jsem důvody proč. Ty důvody chodím hledat velmi často a nepředpojatě. Jakým kouzlem lze něčeho dosáhnout. O tezi překreslování domů, které nám připadají úplně v pořádku, až městsky „útulné“, jsem již psal. Pokud je totiž překlopíte zpět do plánu, dostaví se překvapení. Působí velice stroze a monotónńě a pak nastává to hledání kouzla v reálu. Čím to je? Kde je to kouzlo? Je to soklem? Je to římsou? Je to skvěle zvolenou repeticí otvorů nebo ideální plasticitou fasády, způsobem vložení okenního rámu nebo souhrou s kontextem? Prostě se učím. Chodím a pozoruji. Se zahradou a veřejnými prostranstvími to není jinak. Tedy jsem si na zahradě Invalidovny potvrdil svojí tezi: prostě zahrada … plus cosi … konec konců můžete se podívat na fotografiích. Kouzlo. Bylo hezké počasí, všude koberec spadaného listí a kolem mně pobíhal můj pes. Dobře se přemýšlelo. Tedy napadlo mě cosi z úplně jiného soudku.

Invalidovnu vyjma zahrady obklopuje krásný park. Nyní nově zrekonstruovaný za dotace Evropské unie. Už jsem o tom někde psal či přednášel. Je nádherný, ale zakázáno je tam skoro vše kromě zírání. Zaujalo mě však jiné téma. Možná znáte, možná neznáte takzvanou Nolliho mapu z roku 1748. Přikládám jí na konci k článku ve velkém rozlišení a doporučuji jí rozkliknout. Mapa je zvláštní a proslulá svým zpracováním. Je pouze černobílá a rozlišuje tedy pouze dvě věci, dva druhy prostorů: veřejný bíle a soukromý černě. Abyste ještě lépe pochopili, nerozlišuje ani interier a exteriér, tedy bílou barvou (veřenou) jsou nakresleny i interiéry tržnic, kostelů. Je to velice důležitá mapa. Mělo by jí mít zpracované každé chytré město, jak podotkl jeden můj kolega. Zítra je pozdě. Je méně zajímavé, že mapa zdůrazňuje prostor interieru, coby prostor veřejný. Důležitější je, že ho staví na roveň přilehlé ulici či náměstí. Úplně nejdůležitější je fakt, že onu přilehlou ulici či náměstí veřejný interier ovlivňuje. Ukázáním tohoto propojení začnete mnohem lépe chápat smysl jednotlivých městských prostorů. Zkrátka a dobře, Nolliho mapa nepovažuje domy za knedlíky rozeseté po desce stolu, se kterými náhodně postrkujete vidličkou.
Obloukem se dostáváme zpět k naší Invalidovně. Park nefunguje úplně ideálně a zahradu Invalidovny nikdo nepoužil nejméně třicet let, (pominu-li pravděpodobné neformální toalety v křovíčkách). Zkuste hádat čím je Invalidovna naplněna a jakou plní funkci. Odpověď jsem naznačil už v titulku. Je v ní Ústřední vojenský archiv. Zdá se to k neuvěření, ale v centru města leží monumentální knedlík plný zetleného papíru a suchých hoven. Za monumentální a krásnou barokní fasádou uzavírající se do parku slepými okny se nachází nevím co. Co si ty kluci zelený potřebujou v centru města v parku schovat, aby to měli opravdu po ruce? Plány tanků? Fotky z mejdanů NATO, udavačské dopisy, padesát let staré povolávací rozkazy armády, která, pokud si dobře pamatuji nikdy nebojovala? Napadlo někoho, jak cenný dům armáda okupuje? Přemýšlel někdo nad potenciálem domu?
Stále nám něco chybí. Chováme se, jako kdyby nám stále chyběla obestavěná plocha. Současně v té nejluxusnější skladujeme papír. Někde chybí dětský domov, tu sociální bydlení, bezbariérové byty a startovní byty nebo prostě byty,  domov seniorů nebo nakrásně luxusní hotel, kanceláře neziskovek, ziskovek nebo veřejné správy. Prostě cokoliv užitečnějšího než je v současnosti uloženo v Invalidovně.  A naposledy zpět k Nolliho mapě. Už rozumíte, co dělá tento knedlík se širokým okolím? Jak neuvěřitelně to špatné využití budovy znehodnocuje území kolem sebe a to nejen v těsné blízkosti? Zapojte fantazii.Určitě nejsem první ani poslední, kdo o využití Invalidovny píše. Jenže já jsem odborník. Co bych Vám takhle v neděli odborného poradil? Zkuste napsat svému zastupiteli. O souvislostech Nolliho mapy bude nejspíš vědět prd, ale od teďka už mu to budete umět vysvětlit. A naši studenti? Ti vypadají, že si s objemem i zahradou poradí ...




























Něco strašně tajnýho, co je potřeba mít každej den po ruce



mapa okolí Invalidovny - stávající stav




Mapa Invalidovny po vzoru Giovanni Battisty Nolliho



Totéž s rajskou omáčkou a knedlíkem.




Tento plán nakreslil italský architekt a kartograf Giovanni Battista Nolli v roce 1748. Mapa je velmi přesná, jako kartografický podklad se používala až do roku 1970. Nolli kreslil všechna veřejně přístupná místa ve městě bíle, takže mapa obsahuje třeba i půdorysy jednotlivých kostelů, tržnic a veřejných dvorů a zahrad. Zobrazena tak je struktura nejen opravdových venkovních veřejných prostranství – ulic a náměstí, ale i „vnitřní“ prostory města. Kliknutím zvětšíte na velké rozlišení



- související článek na našem webu je Veřejný prostor

- související článek na našem webu je Kdo staví město ?

- související článek na našem webu je Nejde

- související článek na našem webu je Karlínská zeď - archiv 2005

- související článek na našem webu bude Parcela na konci světa




14 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky doufám. Bohužel na našem blogu nelze psát anonymně, tak prosím svůj komentář podepiště, jinak ho budeme muset do 24hodin smazat.

      Vymazat
  2. Tuto stavbu miluji od dětství, patří ke Karlínu,(spolu Se školou na Lyčkově náměstí a kostelem Cyrila a Metoděje,jeho fabrikami) je to Karlín.Chodila jsem tu s rodiči jako malá holka, se svými láskami,s dětmi se svými psy,sama. Vždycky mne trápilo, jak chátrá, časem, přírodními podmínkami a hlavně nedbalostí a nezájmem jejích majitelů(těm by tedy patřit neměla na stíhačky je vždycky,ale dochovat to co je krásné a mohlo by být funkční, na to nezbývá.)O povodních jsem chodila kolem a říkala ,proč někdo něco neudělá,vždyť to spadne, (sama za sebe jsem tedy neuděla nic,jen mluvila)Manžel si mě dobíral a říkal mi,založ sdružení za záchranu Invalidovny. No a na to tedy nemám žádný potenciál, je to jen sen.Párkrát jsem byla uvnitř, nádherné prostory, chodby ,krásné i to co se dochovalo z kaple, úžasná je i ta idea se kterou byla tato stavba postavena a ve svých letech opravdu splňovala svoje poslání ,tedy jako domov válečných vysloužilců,opravdu to bylo funkční a lidé co tu žili, měli v tomto prostoru vše co potřebovali k životu. A hned bychom se mohli přenést pod Vítkov na bývalý hřbitov,který patřil k Invalidovně, k Barokní kapličce, kde se chystají stavby dnešních monstrósních skleněných staveb, proti kterým se snažíme bojovat svými silami(AFI, CRYSTAL GRUP)je jedno jak si říkají.To mě tak napadlo,při čtení vaše článku, který jsem si s radostí přečetla. Mám ráda Karlín...opravdu...


    OdpovědětVymazat
  3. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to volejte polici!!!Po důkladném a podrobném přečtení návštěvního řádu parku zjistíte, že volné pobýhání psů je zakázáno, viz symboly níže,pes na vodítku

      Vymazat
    2. I volné pobíháná psů je zakázáno, stejně tak jako vstup na trávník a deset dalších věcí.Bohužel na našem blogu nelze psát anonymně, tak prosím svůj komentář podepiště, jinak ho budeme muset do 24hodin smazat.(nemyslím Věru)

      Vymazat
    3. Tak jako tak mám pocit Anonyme, že Vám dlužím odpověď a dílčí omluvu. Jsem jeden z těch, kteří tam ty psy mají na volno. Jednak od té doby co AFI zahradilo parcelu pod Vítkovem, není kde venčit a druhak jeden z nedostatků parku je chybějící vyhrazené místo pro psy. Ten kdo ho navrhoval prostě zapoměl na jednu skupinu uživatelů veřejného prostoru. Ve světě je to běžné. Nejsou to plochy nijak malé, ale jsou umístěné v nejméně atraktivní části parku. Navrhuje-li architekt veřejný prostor, nesmí zapomenou na žádného z uživatelů prostoru. Tady to navrhoval necitlivý rutinér.

      Vymazat
  4. Michale, předem nádherný fotky.. V parku před I jsem byl jen jednou nedávno. Pamatuju si jen zvláštní ticho, na vratech nĕjakou ceduly z doby, kdy tam byla povodeň. A zlost, že barák chátrá. Vojáci v Karlínĕ vůbec okupují ty nejhezčí domy, nezdá se ti? Hotel asi ne-zničili by to, nejlépe se mi tam hodí bydlení pro staší a mladé a střednĕ staré, prostĕ subvencované mĕstské bydlení, obyčejné, pro ty, kdo rádi v komunitĕ.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Naprostej souhlas Pavle. Tenhle mix si tam přesně dovedu představit a myslím, že by to v Karlíně i fungovalo a je tu na to pestrá klientela. (Navíc za Invalidovnou je škola a školka a na Lyčkově náměstí další a všem chybí taková ta mimoškolní nadstavba.)

      Vymazat
  5. Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.

    OdpovědětVymazat
  6. Na tomto webu mažeme anonymní komentáře.

    OdpovědětVymazat
  7. Do Invalidovny byty a do kasáren hotel, ale oboje by bylo nejspíš těžko proveditelné krz památkáře atd...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Těžko proveditelné? To je dobré. Horší by bylo neproveditelné.

      Vymazat
  8. Zajímavý interiér. Je vidět, že se v kuzemenci starají úplně o jiné detaily a pohlížejí na celý interiér úplně jinak, než my tady ve střední evropě :-) Občas je zdravé se podívat na jiné designy a porovnat jak se mají i jiné okolní státy... Tedy neříkám, že všichni. Pouze ti, které to zajímá :-)

    OdpovědětVymazat