Zavěšujeme práci Ondřeje Blahy, která se jmenuje „Doplnění městské struktury v Michli“ a stejné zadání dělal celý atelier v letním semestru 2013. Ondřej si jí vybral, když studoval druhý ročník - jako bytovou stavbu. Semestrální projekt zde trochu drze nedoprovázíme obvyklým výběrem finálních obrázků, ale pouze prvními „obrazy domu“ z prezentace, kterou Ondřej udělal tři týdny po začátku semestru. To je naše metoda výuky. Kompletní semestrální projekt doporučujeme k prohlédnutí na přiložené ISSUU digitální publikaci. Nechtělo se nám nuceným výsekem zbanalizovat význam práce a dezinterpretovat Ondřejovo myšlenky. Přidáváme pár pohledů na některé z objektů celého komlexu pro ty, kterým se nebude chtít listovat.
zde si můžete prohlédnout kompletní projekt:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
AUTORSKÝ TEXT
Vymezení parcely
kopíruje okružní cestu. Běžně se hlouběji nedostanete. Je za zdí, plechem nebo
za domem. Tak končí kus města. S nulovým městotvorným potenciálem tento obvod
generuje extrémně různá místa a děje, kvůli neprostupnosti bez vzájemné
interakce. Jedním ze vstupních parametrů
návrhu se tak stává pochopení konkrétního obrazu (není nutně poetický), který
je na tomto místě nositelem koncentrované informace.
Mimochodem
je za zdí potok. Nedostatek veřejné plochy v Nuslích je patrný v počtu lidí. I
přesto, že podjezd pod železnicí a přilehlý kovošrot vytvářejí problematické
místo. Zde jsem si uvědomil, že oblast chápu ambivalentně jako zdravou i
nemocnou. Že s výškou zdi nemusí nutně růst bezpečí za ní a může se stát pravý
opak. Proměna stavu dnes spočívá v počasí, roční době, provozním čase školky,
dnech v týdnu. Bez větší ambice přidávat více vektorů pohybu podél vody
(terénní pokles a silnice), svírám stezku domem. Plech zůstává v betonu a za
ním se bydlí nonstop. Kolo je pod kontrolou, chodci o sobě vědí. Absence určité
kvality posiluje jinou a definuje volný pás dál proti proudu, který se
zdvojuje.
Obraz
je čitelný. Varianta navrhnout nic, se stává legitimní. Stromořadí, volná
plocha, slunce. Hranice mezi městem a řekou je měkká. Probíhá v celé šířce
parcely. Zde ji oproti pevné ulici K podjezdu tvoří čela domů. Mezi nimi
pomyslná čára. Je neviditelná, ale tuším ji. Je ve svahu a v archetypu. Může se
pro mě zmenšovat a zmizet. Měnit se s každou návštěvou. Je v hlavě. Možná je
naivní? Kontakt s obnaženým vnitroblokem připomíná sídliště, ale konkrétní
rozhraní se liší. Nenašel jsem důvod k jeho uzavření. Ve středu je umístěna
mateřská školka. Otevírá se směrem ze svahu a její provoz tak nekoliduje s
umístěním uvnitř bloku a těží z jeho ochrany.
Potřeba
prostupnosti územím. První ulice posiluje převážně pěší spojení města s
Botičem. Nacházím podobná rozhraní - ulice nerozděluje přilehlé bloky, dochází
k jejich interakci. Má jasný směr, ale mizí nepatřičný pocit ze zastavení. Pro
obyvatele odpadá i směr. Sdílený meziprostor je artikulovaný a v půdoryse čtu
stejný záměr, který v reálu dotáhne kavárna. Druhá ulice možná ulicí není.
Začíná zárodkem zdi nebo plotu. Projít můžete. Ale pokud jste zde poprvé a
cizí, třeba se nezdržíte dlouho. Je zubatá a domy vám spíše stojí v cestě. Ty
domy tvoří dva bloky, ale hranice se smazává. Je to místo mezi nimi.
Velkorysé
vstupní prostory domů se sdílenými místnostmi nebo záliv vždy mezi dvěma domy u
železnice tvoří předprostor společného vnitrobloku. Vzniká tak jemnější
hierarchie soukromého prostoru a snadnější identifikace s „vlastním domem“.
Fasády jsou bez detailu s hladkou omítkou, jako na většině zadních stan
Nuselských domů a posilují nehmotnou hranici. Část domů využívá východojižní
orientaci a zvyšuje ekonomiku návrhu.
Parter
v ulici K podjezdu se mění. U autobusových zastávek Kloboučnická je uliční
profil širší než ten, který je pro Nusle typický. Kompenzuje absenci náměstí a
veřejné plochy. Současné uliční stánky jako koncentrát obchodního parteru,
nahrazuje pekárna s markýzou a obchodní parter. Pod stromy se čeká na autobus
nebo probíhá víkendové tržiště. Dál k podjezdu uliční fronta řídne. Objevují se
pro Nusle typické mezery v zástavbě. V ulici Bartoškova má sídlo řada firem, u
železnice je benzinová pumpa a překladové prostory. Na místě kovošrotu se v
parteru objevují dílny, ve vyšším podlaží administrativa.
Za mostem v pohledu
zpět vidím oko posledního domu. Je převýšený. Zapadá do obrazu Nuselských
ostrých nároží. Kontroluje podjezd a zdůrazňuje město na druhé straně
železnice.
. následující Ondřejova práce je k prohlédnutí zde :
. následující Ondřejova práce je k prohlédnutí zde :
.
.
Žádné komentáře:
Okomentovat