ŠKOLA KVĚTNICE
Anotace: Tématem semestru je stavba
základní školy. Rychle rostoucí počet obyvatel v širším okruhu kolem Prahy
dal vzniknout zajímavému fenoménu. Původním obcím, v jejichž katastru
proběhla v devadesátých letech kobercová zástavba rodinnými domy, několikanásobně
narostl počet obyvatel. Tento nárůst není většinou zohledněn v růstu
infrastruktury a občanské vybavenosti.
Jedním ze
základních kamenů obce bývá škola. Základní škola v Květnici vůbec není.
Počet obyvatel narostl z původních 112 na 2580 obyvatel. Tématem semestru
bude studie základní školy v souvislostech naznačené konstelace. Tedy
škola, do které budou chodit děti původních obyvatel, děti nových obyvatel,
škola, která je průnikem představy o škole pro děti i rodiče různých kořenů a
zázemí. Škola na fyzickém rozhraní
dvojího kontextu. Tématem bude úvaha, co to škola je. Co to je veřejná
stavba. Úvaha o adekvátním zásahu architekta do formování života dětí.
Pracovní teze: Obec Květnice se rozhodla jako první z nedostatků
občanské vybavenosti řešit základní školu (oba stupně) a školku. Plánuje
vlastnit (či spoluvlastnit) strategické pozemky na rozhraní staré a nové
zástavby. Pozemky lze rozdělit na dvě části. A a B. Investor, Obec Květnice
dává architektovi za úkol na jeden z pozemků navrhnout plnohodnotnou studii
základní školy (plus objemovou studii školky) a na druhý pozemek pak „master
plan“ plánovaného rozvoje chybějící občanské vybavenosti. Obě parcely mají pro
obojí funkce své plusy i mínusy. Obec má ve strategickém plánu doplnit
vybavenost o nový objekt Obecního úřadu, pošty, ordinace lékaře (lékařů),
několik pronájemních prostor pro obchody. Volbu parcely, resp konfiguraci
umístění školy a občanské vybavenosti bude nutné zdůvodnit. Parcela je
rozdělena na dvě části proto, aby se obě etapy rozvoje obce nemísily a případně
neblokovaly případné co-investory občanské vybavenosti obce.
Obec
předpokládá, že sportoviště školy bude v určitém režimu používané i
veřejností obce. Stejně tak obec plánuje sdílení některé z velkých prostor
školy (tělocvična nebo jídelna) pro větší společenské akce obce. Důležitým
úkolem pro architekta je parter okolo školy, zpevněné plochy, stromy…
Plán práce: V prvních čtrnácti dnech si studenti
budou zpracovávat analýzy, budou probíhat přednášky, příprava podkladů a
sestavování závazného programu školy. Další tři týdny budou vymezeny na
zpracování vlastního názoru, konceptu – v terminologii ateliéru fáze „proč
a co“. Tato fáze bude zakončena společnou prezentací v Oboře. Pak bude
následovat cizelace konceptu podle předem stanoveného harmonogramu. V terminologii
ateliéru fáze „jak“.
Tématem nedostatečnosti občanské vybavenosti (tedy i škol) v okolí Prahy se zabývali studenti v předdiplomních seminářích. Na základě jejich obecných i konkrétních poznatků byla vybrána obec Květnice. Zde je výňatek z práce Tomáše Kubáka:
Žádné komentáře:
Okomentovat