Následující
text vznikl z iniciativy Jaromíra Čížka, studujícího na umprum
architekturu. Mirek si vzal stáž v atelieru Tvorby písma Karla Halouna. Zadáním
byla příprava publikace na téma písmo v architektuře. Jednou ze součástí
knihy měly být, k tématu se vztahující, rozhovory s architekty. Zde
je výsledek. Děkuji Jaromíru Čížkovi za svolení s publikováním jeho práce. (Na blog jsem pro srozumitelnost přidal
obrázky. Součástí článku nebyly.)
Typografie
v architektuře
Rozhovor
s Michalem Kuzemenským
Jaromír Čížek
Pedagogické
vedení: Karel
Haloun, Tomáš Brousil, Radek Sidun a Pavla Pauknerová
Jazyková
redakce: Lenka
Jindrová
Jak byste
charakterizoval vztah architektury a typografie?
To je těžká otázka,
protože architektura je velmi široký pojem. Ale kdybychom ten vztah zaměřili na
typografii a město, je pro mě písmo nedílnou součástí veřejného prostoru.
A v případě architektury je to vlastně stejné, protože téměř cokoliv,
co člověk dělá uměle, jako protiklad přírody, se neobejde bez písma
a znaků. Jestliže je stavba něco umělého, tak my si ji písmem nebo znakem
označujeme.
Máte nějaké oblíbené
příklady uplatnění typografie v architektuře?
To je otázka, které jsem
se bál. Bohužel si nevzpomenu. Ať se mě totiž zeptáte na cokoliv, třeba na
oblíbenou hudbu nebo cokoliv dalšího, nedokážu odpovědět. Není to tak, že bych
neměl oblíbené příklady, ale nejsem ten typ „vzpomínače“. Ve finále bych jich
za hodinu řekl spoustu, ale takto odpovědět neumím. Spíš, jak už jsem řekl, je
pro mě tématem vztah typografie a města, protože mám dojem, že
v některých případech městské domy typografii a branding zvládají
lépe než v jiných. Dost mě rozčiluje, když vidím u kolegů baráky,
které nemají prostor pro písmo a reklamu. Dnes se hodně mluví o tom,
že na domech nemá být reklama. To ale přece není pravda! Neměla by být tak
vulgární, jako většinou je, ale v momentě, kdy při navrhování nemyslím na
vývěsní štít a podobné věci, tam zkrátka něco chybí. Mám s tím
i vlastní zkušenost. Navrhoval jsem velmi pečlivě do posledního detailu
nárožní dům. A když jsem ho dokončil, tak (aniž bych cokoliv ovlivňoval
a aniž by se mě kdokoliv ptal) na něm jednoho dne přibyla červená cedulka
s názvem ulice. Byl bych si předtím mohl usmažit ruce, aby mi perfektně
doběhlo sklo k oceli, a přitom nepočítám s něčím, co notoricky
znám, co každý turista hledá a co se předpisově umisťuje v dané výšce
a dané vzdálenosti od rohu domu. Když se podíváte na městské baráky
z určité doby, automaticky měly vymezená místa, kde byla reklama. Měly
zkrátka nějaké místo připravené pro písmo. V současné době to tak ale
často není. Děje se automaticky to, že se „podřízne“ barák, od země do výšky
tří metrů je sklo a děj se vůle boží. A protože nejsou peníze, skončí
to polepením nějakými cik-cak fóliemi. Neumíme moc navrhovat ty části budov,
které jsou ve ve výšce očí tak do šesti metrů. Extrémním případem je Zaha Hadid
– kde zbývá místo pro typografii na jejích stavbách, které jsou na jedno
použití? Dalším příkladem je Tančící dům, který je nárožním domem na nábřeží.
Když vznikl, řešilo se, že
jsou na něm na sklech polepy s nápisem Pizzerie. Říkal jsem si, kam
to ten majitel pizzerie měl asi napsat? Kam to měl umístit? Architekti často
zapomínají, že jejich baráky budou někdy nějak označené. Nepočítají nejen
s názvem ulice, ale ani, a teď vybočuji z tématu typografie,
nemyslí na to, že se před jejich barákem ocitne dopravní značka, která musí být
normativní, a jejich dům to musí nějak unést.
Jak se zrodil nápad využít
typografii na objektu Palliardiho pramene?
Úplně
banálně, až je mi skoro hloupé o tom mluvit. Tenkrát
se na tomto projektu sešlo více architektů z naší generace. Organizovali
to kluci z ateliéru A69 a účastnil se také dnes již nežijící David
Kopecký. Pro jeden park jsme měli navrhovat více pramenů. Ke všem pramenům se
logicky váže nějaké písemné označení. Z typologie pramenů je jasné, že na
nich vždy nějaké písmo bylo a často to bylo písmo, jež bylo klasicistní.
My jsme dostali za úkol pramen, který jsme chtěli ze všech nejméně. Vázal se
k němu požadavek zakrytí ošklivého nepořádku a rašeliny za pramenem
pomocí zdi. Kromě jiného se tam nacházely rozsekané kameny z bývalého Palliardiho
pramene s kusy nápisů, které nás zaujaly tím, že jejich písmo svým
klasicistním charakterem trochu připomínalo některé nápisy užívané
v heavymetalové estetice. A také nás bavil ten příběh, že jsme
dostali něco, co jsme ani moc dělat nechtěli. Pramen, který je zdí – kdo by to
chtěl dělat? Takže jsme museli počítat s podivnou, vysokou zdí, kterou
bylo třeba navrhnout tak, aby vypadala normálně. Na vizualizaci to není přesně
zobrazené, protože už to tenkrát nezvládal počítač. Ve skutečnosti tam bylo
zamýšlené inverzně plasticky tvarované klasicistní římské písmo s valbou
obrácenou dovnitř, vymodelované do betonu. Nakonec nám nápis vyšel tak, že se
nám líbil, a byli jsme pyšní, jak jsme si s ním poradili. Trochu jsme
si hráli s tím, jak moc je písmo zapuštěné, a pak se nás jeden
klient, kterému jsme dělali reklamní kancelář, ptal, jestli to myslíme vážně,
že to někdo přečte. Řekl jsem, že vůbec ne, že jsem to chtěl jenom jako ozdobu.
Uříznutí
písma je tedy jakýmsi komentářem k požadavku té zdi?
Potřebovali
jsme té zdi dát nějaký příběh. Když vezmete kus obrubníku a položíte ho na
prostý hrob diagonálně, málokoho napadne, že se jedná o hrob. Kdy jej na
tu samou hromádku hlíny umístíte vertikálně, vznikne náhrobek, aniž by se na
něj cokoliv napsalo. Už svou typologií je to hrob, a pokud chcete,
aby to byl opravdu náhrobek, stačí vyrýt něco hřebíkem a je to úplně
jasný náhrobek. Archetyp náhrobku. V tomto případě šel ale postup opačným
směrem. Zeď je popřením typologie pramene, altánu, takže jsme potřebovali dodat
nějaký příběh, proč je to takto označeno. Napadaly nás všechny možné příklady,
jako je například zeď padlým ve Vietnamu, což je možné chápat vlastně jako
jakýsi opak pramene. Jméno Palliardi tam mělo být až ve druhém plánu. Zároveň
totiž nebylo jasné, zda se pramen má skutečně jmenovat Palliardi. Objevovaly se
názory, že by se mu tak říkat nemělo, protože nebylo jisté, zda je to správné
jméno.
V jaké fázi
architektonického projektu jste začali pracovat na návrhu typografie?
Hned na začátku. Nikdy
bychom si nedovolili odevzdat projekt s prázdnou zdí. Nakonec jsme ji
vymysleli jako zlomenou, díky čemuž se pramen alespoň ze směru vstupů do parku
jeví jako altán. Zeď se objevuje až při pohybu parkem. Když nás toto řešení
napadlo, řekli jsme si: „Dobře, uděláme to takhle natvrdo. Jiné řešení to nemá,
na nic chytřejšího, jak schovat nepořádek za pramenem, nepřijdeme. Ale projekt
nepustíme, dokud nevymyslíme, jak svůj záměr provést.“ Další inspirací byla
nečitelná písma například na fotkách nebo písmo umístěné částečně mimo formát,
což mě v té době zajímalo. Hodně se to objevovalo na tričkách, kde nebyl
nápis vpředu, ale na boku. Stejný způsob uvažování, jaký má třeba designér
takového trika, se projeví při navrhování dalších věcí. My jsme něco, co je na
pomezí architektury a designu, dělali stejným způsobem.
Konzultovali
jste průběžné návrhy s typografy či grafiky?
Ne, tenkrát jsme nic
takového nedělali. I z toho důvodu, že to bylo poměrně jednoduché.
Zpětně už bych si nikdy netroufl věci, jež jsme s písmem prováděli třeba
na Modré zahradě (Bowlingový club a restaurace Modrá zahrada – pozn.
red.), která už dnes vypadá jinak. Psal se rok 1996 nebo 1998, grafičtí
designéři byli v plenkách, architekti byli v plenkách, projekt byl za
malé peníze, stavba za nízký náklad a bylo jasné, že na vedlejší věci,
jako je grafika, nebude mít dotyčný peníze. Měli jsme tu drzost, kterou grafici
poměrně po právu nenávidí, a fušovali jsme jim jako architekti do řemesla.
Řekli jsme si: „Buď ten nápis zkazí někdo, kdo píše inzeráty do Zlatých
stránek, nebo to uděláme sami.“ Zaplať pánbůh, drželi jsme se při zemi. To
písmo je vlastně ukradené ze selského baroka. Vzali jsme půlku abecedy
a druhou půlku jsme dodělali a nasázeli jsme si z ní nápis,
který jsme vypálili z plechu. Potom jsme k tomu přidali jídelní
lístek a celou sadu dalších označení v interiéru. Když jsme asi po
sedmi letech dělali přístavbu, už jsem si nedovolil grafikům do profese sahat.
V životě už by mě nenapadlo do jejich profese vstoupit. Tenkrát ale byla úplně
jiná doba. Palliardiho pramen jsem dělal v podobné době jako Modrou
zahradu, takže mě také nenapadlo s někým spolupracovat.
Na
jaké problémy jste při návrhu typografie naráželi nejčastěji?
Protože se návrh
nerealizoval, žádné problémy nebyly. Museli jsme si vysnít způsob, jakým se to
udělá. Vymysleli jsme, že se nápis vyrobí ze styroduru, vloží do bednění
a výsledný tvar v betonu se obrousí jemnými bruskami. Další vývoj to
ale nemělo. Počítali jsme s tím, že to zestárne a chytne mech.
Čerpali jste pro návrh
typografie inspiraci z realizací jiných architektů?
Ani ne.
Jak byste zhodnotil
výslednou podobu typografie na vaší realizaci?
Je to jeden
z projektů, který mám rád. A tím grafickým designem jsme paradoxně
popřeli, že to je typografie. Spíš je to pro mě krajka. Písmo jsme vlastně
využili ke krajce. Je to jedna z věcí, u které je mi líto, že se
nerealizovala a že jsem si nemohl ověřit, jestli by fungovalo ono drobné
zalomení vymodelovaného písma. U některých projektů jsem nerad, že se
realizovaly, ale u tohoto je mi to naopak líto.
Postupovali
byste dnes odlišně?
Nevím. To nejde říct. Já
moc věci nekomplikuju, takže doufám, že ne.
Žádné komentáře:
Okomentovat