pondělí 26. prosince 2011

KUDY DO MNICHOVA A PROČ ?

Před časem jsem zde na blogu upozorňoval na zajímavou akci. Ze studentů našeho atelieru, pokud vím, nejel nikdo, ale re:rozvědka samozřejmě vyrazila. Znát naše (řekněme) ne-mainstreamové kolegy z Evropy považujeme za důležité. Přikládám dokumentární film, který je vyvážený a pravdivý: cesta trvala stejně dlouho jako přednášky, tedy není možné to tajit. Režie, kamera, střih a postprodukce: Honza Vlach, řidič: Ondřej Synek. Photo: Jiří Žid, Second Unit: Hanka Procházková. Summary slovy Honzy Vlacha: "...sledujte Věšení po číslech (3:50 a 4:14 už visí). Nebo se nás zeptejte. Je dost o čem mluvit."
Článek se měl původně jmenovat „KUDY DO EVROPY A PROČ ?“. Mám totiž takovou tezi, jejíž pravdivost není absolutní, považujete-li za evropanství kariéru v BIG či jiném nadnárodním pop-studiu. Ta teze zní: Evropu začneme zajímat, až začneme navrhovat českou architekturu. Méně národovecky řečeno: až budeme specifičtí a pro Evropu zajímaví. Máme co dávat, máme co učit, jenom o tom nevíme, nebo se za to stydíme. U olomouckých syrečků je nám to jasné a u architektury ne? To je Záhada.




(tohle je zhruba rok starý text, myslíte, že je neplatný?) :

Zde jsou lvi
Tématem tohoto čísla je „Architektura všedního dne“. Konečně, chtělo by se říct. Není to tak jasné. Asi čekáte, že časopis odpoví na otázku, co to je, ta architektura všedního dne. Otázka je universální, ale odpověď určitě ne. Něco jiného je všední den v Praze a něco jiného dejme tomu v Basileji. V Čechách je dost předčasné diskutovat o architektuře všedního dne, když zatím nejsme dohodnuti, co to je všední den. Architekt se potřebuje o něco opřít. Pokud nezvolí variantu profesního autismu, či kulturní rebelie, je potřeba, aby se mohl opřít o pevné body, na kterých společnost stojí.
Reflexe všedního dne je nejintimnější možný dotek architekta a společnosti. Jemné porozumění se spoustou souvislostí. Každá společnost prochází vývojem a neustálou sebereflexí. V každém momentě by si ale měla být vědoma, čím byla, čím je a čím chce být. V tomto ohledu bych neřekl, že dobíháme vlak. Zatím čekáme na vlak, který má zpoždění.

Jednodušší je odpovědět, co architektura všedního dne není. Není to styl, drsnost ani syrovost a není to ani přísnost. Naopak. Nejvšednější potřebou je udělat si pohodlí. Cítit se komfortně a nestrádat. Všední den je mimochodně sdílený klid a jistota, vyplývající z vědomí patřičnosti. Pojmenování kultury. Pojďme vzít toto číslo ERY 21 jako otázku.
mk

Žádné komentáře:

Okomentovat