|
Marie Kraťuková © 2013 |
Podstatou
příspěvku není těch několik zavěšených obrázků, ale video na konci příspěvku. Na obrázcích není
kontext rozhodnutí autorů, takže je to celkem naprd. Nicméně pokud spěcháte, i bez videa je
možné popsat to, co nás nejvíc překvapilo.
Za prvé to
byl problém studentů – tedy mladých lidí - najít míru mezi reprezentativním a
mezi obyčejným občanským, reálným charakterem stavby. Nemyslím, že odpověď,
proč tomu tak je, naleznu hned. Pracovně si však myslím, že nedostatek
šikovnosti na poli architektury není tou hlavním příčinou. Odhaduji, že
současní mladí lidé neumějí nalézt relevanci mezi podstatou moci a jejími
znaky. Totalitní architekturu znají již jen jako módní artikl. Protože jsem
vyrůstal a v dospělosti žil v totalitní společnosti, jsem citlivější
na její projevy v jakékoliv formě. Tuhle zkušenost lze nahradit snad jen
pečlivým studiem, ale ani to asi úplně nestačí. Druhá pracovní teze je, že
mladým občanům projevy moci a totalitního chování nevadí. Vědí, že chtějí-li
bez problémů projít životem, je třeba snížit citlivost. Všichni z našich
studentů (pokud žili v České republice) skutečnou občanskou společnost a demokracii
nikdy nezažila. Před rokem 1989 nebyla většina z nich ještě na světě a
kolem byl tak jako tak totalitní režim, takže bylo dobré ještě z bříška
nevylézat. Po roce 1989 to byla „svoboda“
- anything goes – ztráta skrupulí a sociální darwinismus. Svoboda je všechno možné, jen ne to, co
většinou zažili ve svém dětství a dospívání. To je naše vina a zodpovědnost. Nemyslím, že to mají dnešní mladí
jednodušší než my v jejich věku. Měli jsme to jednodušší. Byl to strach podepisovat a šířit
petice, chodit na nepovolené demonstrace, ale zároveň to přinášelo pocit
ulehčení. Pak jsme se nechali zbít na Národní třídě a „druhej den byl
kapitalismus“. Bylo to jednoduché. Dnešní mladí se musí zbít doma sami. Vysokoškolští
studenti jsou jednou z nejkonformnějších skupin společnosti. Mají
k tomu důvod. Jsou ohroženi. Mají co ztratit. Svůj společenský statut. Momentálně patří k elitě. Neseženou-li
odpovídající práci, budou socky. To nechtějí. My jsme neměli co ztratit. Riskovali
jsme jen kriminál. To bylo dobrodružné. Být socka je nuda. Navrhovat demokratickou instituci je rébus.
Druhé co nás
překvapilo, je změna pracovního klimatu v našem atelieru. Studenti
opatrněji chodí s kůží na trh. To nebývalo. Může to být volbou společensky
složitého tématu v letošním semestru. Může to být naše chyba. Nevím. Zatím
nemám odstup. Učíme už pátý semestr a vnímáme, že k nám studenti
přicházejí s představou, co se u nás má dělat. Nabízejí nám určitý druh
estetiky. Je složité jim to rozmluvit. Rozdíl mezi svobodným hledáním
v rámci jedné tendence, v rámci mantinelů určitého názoru na svět a
mezi estetickým klišé je rozdíl, který se vysvětluje složitě. Pochopení
tendence a principu navrhování je pro smysluplné absolvování našeho atelieru
nezbytné, estetika je druhotná. Tedy ve II.FÁZI, ve které jsme byli zvyklí
vidět vize studentů (což byl a je hlavní úkol této fáze), jsme viděli spíš míň
než víc konkrétního. O to více se studenti soustřeďují na schemata, půdorysy a slovní
proklamace. Pro nás to znamená nekompetentnost vyjádřit se k odvedené
práci (a bylo jí opravdu hodně). Pokud vidím prostorová schemata,
půdorysy, švarcplány, stále ještě nevím, jestli sedí se studentovou představou
„o čem dům bude“. Nedá se to oddělit. To je princip našeho atelieru. Občas jsme
tedy věštili z koule.
Třetí
překvapení je ekonomická nereálnost většiny projektů. Za to nemohou studenti
ale my. Na ekonomičnost návrhu klademe čím dál tím větší zřetel. Prostě si toho více všímáme. Vyjma etických
důvodů u veřejné stavby, a specielně radnice, nám to připadá potřebné. Pokud se
ze studentů nestanou Zaha Hadid nebo Jacques Herzog a nebudou stavět výkladní
skříně pro totalitní režimy, budou muset žít evropskou realitu. Ekonomika hraje
čím dál tím větší roli. Specielně v našem státě budou muset umět za málo
peněz hodně muziky. Nemusí to být nutně ke škodě věci.
Nejvíc nás oslovily návrhy radnic, které mimochodně
opanovaly prostor, do kterého byly navrženy, nepoužívaly k tomu jenom dyzajnérských
nástrojů, ale akcentovaly okolí. Čím nenápadnější samy o sobě byly a reálně, civilně „privatizovali“ veřejný prostor, tím lépe. Dominantnost nevylučujeme, je to však jako oheň. Záleží na použití. Zpupnost leží těsně za tenkou hranicí. Radnice je veřejný
prostor a její hranice nekončí obalem teplého interieru. Co to je radnice si
formulujeme spolu se studenty a baví nás to. Odhaduji, že to baví i studenty, i
když je to těžké. Jsme zvědaví jak společně dopadneme.
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Michal Mráz © 2013 |
|
Lucie Hlavsová, Adam Havel © 2013 |
|
Lucie Hlavsová, Adam Havel © 2013 |
|
Lucie Hlavsová, Adam Havel © 2013 |
|
Lucie Hlavsová, Adam Havel © 2013 |
|
Jan Holub © 2013 |
|
Jan Holub © 2013 |
|
Jan Holub © 2013 |
|
Jan Holub © 2013 |
|
Boris Kaňka © 2013 |
|
Boris Kaňka © 2013 |
|
Boris Kaňka © 2013 |
|
Boris Kaňka © 2013 |
|
Iva Kolajová, Jan Ptáček © 2013 |
|
Iva Kolajová, Jan Ptáček © 2013 |
|
Iva Kolajová, Jan Ptáček © 2013 |
|
Iva Kolajová, Jan Ptáček © 2013 |
|
Iva Kolajová, Jan Ptáček © 2013 |
|
Iva Kolajová, Jan Ptáček © 2013 |
|
Tomáš Novotný © 2013 |
|
Tomáš Novotný © 2013 |
|
Tomáš Novotný © 2013 |
|
Tomáš Novotný © 2013 |
|
Tomáš Novotný © 2013 |
|
Wojta Wilczek © 2013 |
|
Wojta Wilczek © 2013 |
|
Wojta Wilczek © 2013 |
|
Ondřej Blaha © 2013 |
|
Ondřej Blaha © 2013 |
|
Ondřej Blaha © 2013 |
|
Ondřej Blaha © 2013 |
|
Ondřej Blaha © 2013 |
|
Ondřej Blaha © 2013 |
|
Jana Zdeňková © 2013 |
|
Jana Zdeňková © 2013 |
|
Marie Martinásková © 2013 |
|
Marie Martinásková © 2013 |
|
Marie Martinásková © 2013 |
|
Marie Martinásková © 2013 |
|
Marie Martinásková © 2013 |
|
Adam Vilímek © 2013 |
|
Adam Vilímek © 2013 |
|
Adam Vilímek © 2013 |
|
Lukáš Taller © 2013 |
|
Lukáš Taller © 2013 |
|
Lukáš Taller © 2013 |
|
Matěj Marada © 2013 |
|
Marie Kraťuková © 2013 |
|
Marie Kraťuková © 2013 |
|
Marie Kraťuková © 2013 |
|
Marie Kraťuková © 2013 |
|
Katka Šebestová © 2013 |
|
Katka Šebestová © 2013 |
|
Katka Šebestová © 2013 |
|
Katka Šebestová © 2013 |
|
Tomáš Chmel © 2013 |
|
Tomáš Chmel © 2013 |
|
Růžena Šenoldová © 2013 |
|
Růžena Šenoldová © 2013 |
zde je to slibované video:
U ateliérů našich českých i zahraničních kolegů, kteří vedou atelier, jsem si lámával hlavu, co je práce studenta, co učitele. Občas jsem si kladl otázku: "Jak tohle mohl pustit??!" atd ... K ozřejmění tohoto paradoxu "dvojího autorství přidávám druhé video, které zachycuje kousek závěrečného resumé z Obory a možná pomůže objasnit, kde zhruba leží tato hranice u nás a jak s ní reálně nakládáme.
Na tohle jsem dneska náhodou narazil u Kriera doma:
OdpovědětVymazathttps://www.facebook.com/photo.php?fbid=544971368905574&set=a.116755491727166.16269.100001781478187&type=1&theater