zde si můžete celý prolistovat kompletní projekt:
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
AUTORSKÝ TEXT
Pět minut od hlavního
nádraží, na dohled městského jádra. Žižkov, jinde pevně se tyčící, přímo ve
svém ústí najednou tápe v nejistotě. Místo, které zbylo samo sobě na
pospas. Právě zde vzniká centrum pro lidi bez domova: obraz přístřeší, zároveň
však otloukánek, sólista a nezvaný návštěvník. Dům, který nemá být ničím
domovem; dům, který již svou přítomností dráždí. Se specifickou klientelou,
tvrdošíjně se míjející s naším prostoročasem.
Materializovaná představa základního nároku člověka,
vybízející společnost k reakci. Vymezení se, koexistence, spolužití či
dokonce sousedství? Reaguje na okolí a okolí na něj, generuje obavy, pohoršení,
zvědavost. Snoubí se v něm riziko patologie s potenciálem sociální
emancipace. Balancuje na hraně přizpůsobení se a exkluze, mezi dvěma do značné
míry mimochodnými světy.
Ráno se šlape do kopce, slunce v očích – severní
svah. V únoru hřejivé paprsky potěší. Ještě není ani sedm ráno, což na
jindy překotné Seifertce znamená klid před bouří. Stoupám Krásovkou
k noclehárně, když tu se zpod její ochranné slupky začínají trousit
skupinky nocležníků. No jo, pravidelné vypuštění osazenstva vstříc životu
všedního dne. Zamlklí jednotlivci i nepočetné hloučky se pomalu šinou přes
poloprázdné parkoviště směrem do centra, zajistit si nějakou tu obživu – každý
podle svých možností. Některým známým postavičkám pokynu hlavou na pozdrav, ale
moje kroky rychle směřují ke vchodu zaměstnanců. Však se ještě užijeme.
Vevnitř už je v plném proudu frmol přechodu
z nočního noclehárenského provozu na denní centrum. Úklid ubytovacích
prostor, jídelny po vypuklé snídani. Máme zhruba dvě hodinky do otevření denní
části, přesouvám se tedy do své kanceláře v patře vyřídit nutné papírování.
Zatím zde nečeká žádný klient k rozpravě, patro je nezvykle ztichlé.
Jak se blíží devátá hodina, začínám koutkem okna registrovat,
že se na dvorku začíná shromažďovat stále větší dav. Přes okno proniká tu
hlasitý smích, tam zvýšený hlas argumentující v nějaké seriózní disputaci.
Povšechně je vidět napjaté očekávání, až otevřeme dveře oddělující promrzlé
uličníky od teplé sprchy a talíře polévky. Scházím tedy dolů na recepci a
s úderem deváté otevíráme všem potřebným, čekajícím v závětří stavby.
Čekací plácek úspěšně snižuje riziko vyhrocené konfrontace s okolím: málokdo
se vměšuje do záležitostí za průchodem na dvorek, většina kontaktů probíhá před
vstupem na – jak říkáme – „pavlači“, kde se člověk snadno, opřen o zábradlí
s cigaretou v ruce, dozví nejen nejčerstvější zprávy z ulice.
Dokonce sem pravidelně dochází několik místních seniorů, jen tak si poklábosit
a zanadávat na dobu a poměry.
Po průchodu recepcí si klienti ukládají různé
nashromážděné cennosti (zde velmi individuální pojem) do skříněk a jsou plynule
nasměrováni do sprch, případně rovnou vybaveni čistým oblečením. Srdcem domu je
zcela jistě jídelna, do které lze prohlédnout přímo ze dvora, stejně jako do
chodeb noclehárny i denního centra – každý ví, do čeho jde. Podle denní doby se
pak lze plynule přesunout do denní části, nebo na některý z pokojů noclehárny
– ty skýtají různé možnosti dle povahy klienta, provizorně zde může najít
útočiště jak rodina s dětmi, tak klaustrofobik. Zařízení pro lidi bez
domova u nás není zrovna nadbytek a tak se snažíme eliminovat co nevíce možných
bariér, které by mohly stát mezi návštěvníkem a jeho chutí využít našich
služeb. K dispozici je také kotec pro zvířata a ordinace lékaře a zubaře
s vlastním vstupem – může tak být dostupná opravdu pro každého potřebného,
tedy bezprahová.
________________________________________________________________________
Oponentní posudek – ČVUT FA, letní semestr 2013/2014
Diplomní projekt: Denní centrum a noclehárna pro lidi bez domova
Autor: Vojtěch Jeřábek
Vedoucí ateliéru: Michal Kuzemenský, Ondřej Synek
Autor oponentury: Petr Pinkas
Diplomní projekt: Denní centrum a noclehárna pro lidi bez domova
Autor: Vojtěch Jeřábek
Vedoucí ateliéru: Michal Kuzemenský, Ondřej Synek
Autor oponentury: Petr Pinkas
Projekt noclehárny pro
lidi bez domova, případně spojení s denním centrem by byla pro mě osobně
intimní výzva. Každého možná někdy přepadnou temné myšlenky, co by se mohlo
stát, kdyby... Rád se proto v rámci tohoto posudku tématem zabývám a nahlížím
na něj z blízka. Za toto autorovi velmi děkuji.
Diplomní seminář autora
je vyčerpávající analýzou problému, včetně historických, společenských i
typologických souvislostí. Nikoliv s humorem jsem se tázal autora, zda v rámci
semináře neuvažoval o noclehu na lodi Hermes, kotvící na Vltavě. Často nad lodí
přejíždím po Štefánikově mostě a skoro vždy alespoň vteřinu pomyslím nad
kvalitou svého života s díkem, že je jaký je.
Autor zvolil pro svůj
projekt virtuální okolnosti, tedy existenci Koncepce řešení problematiky
bezdomovectví na Magistrátu a s tím spojený pronájem konkrétního pozemku v
sousedství stadionu Viktorie Žižkov. Přijmu autorovu konstrukci, že pozemek byl
„zadán“ Magistrátem. Dovolím si však komentovat autorem presentovanou vhodnost
tohoto pozemku pro danou typologii. Ačkoliv dnes je pozemek jistě zanedbaný,
považuji ho za velice lukrativní, v samotném centru města, v sousedství VŠE,
Seifertovy ulice, Hlavního nádraží,
radnice Prahy 3. Typologie noclehárny s sebou nese samozřejmou koncentraci lidí
bez domova v okolí stavby a postupné zabrání přilehlého teritoria v pozitivním
i negativním smyslu. I přes dlouhou úvahu nemohu s jistotou vyloučit, že
umístění této problematické typologie mimo střed města, respektive mimo tak
vizuálně exponované místo, by nebylo vhodnější.
Autor, snad úmyslně,
staví budovu „na oči“ a dává jí jakýsi význam, symboliku. Ukazuje problémy,
které budova bude samozřejmě mít. Zastávám názor, že tato symbolika k této
typologii nepatří, respektive je-li dávána do návrhu na úkor efektivity,
ekonomičnosti, utilitárnosti a lapidárnosti výsledné stavby.
Téma nenápadnosti vs.
nápadnosti je dle mého názoru zásadní částí konceptu řešení v urbanistické
rovině. Osobně bych se rozhodl pro nenápadnost, autor se však pravděpodobně
rozhodl pro nápadnost, presentaci a otevřenost. Dům umisťuje s velkým
předprostorem před hlavním vstupem směrem do Seiferovy ulice, používá skoro
symetrickou fasádu se zvýrazněným
středem, tedy architektonické výrazové prvky, které objekt zviditelňují.
Neuvádím tyto postřehy jako kritiku, spíše předkládám téma pro diskuzi a
vysvětlení.
Naprosto zásadní, možná
důležitější než vnitřní členění, považuji napojení stavby na své okolí, na
nejbližší vazby s místem, s lidmi. Sám autor v zadání diplomové práce používá
větu: „Důraz bude kladen na čitelnost a bezpečnost veřejného prostoru, citlivé
osazení domu do kontextu“. Řešení však autor nepředkládá. Prostor před domem je
popsán jen jako schodiště a strmá rampa z parkoviště, prostor za domem není
řešen bohužel vůbec. Projekt postrádá plán okolí stavby, dle mého názoru tak
důležitý.
Soustřeďme se tedy na
provoz vnitřní.
Velmi logické a příjemné
je použití vnitřního dvora, ve kterém se budou lidé bez domova koncentrovat a
uleví se tak prostoru před noclehárnou. Dvůr považuji za nejsympatičtější prvek
návrhu. Další členění provozního schematu je vcelku jednoduché, jednotlivé
sekce (denní / noční / zaměstnanci) jsou řazeny logicky okolo dvora.
Ačkoliv je vnitřní
členění lapidární a na první pohled funkční, jsou patrná některá provozní
řešení, která nejsou řešena ideálně.
Vcelku jasně je oddělen
provoz veřejný od provozu zaměstnanců, v rohu půdorysu se však nachází blok,
který v sobě kombinuje kuchyň, technologické zázemí, sklady potravin, sklady
odpadků, prádelnu, sklad prádla, wc apod. Vše v jednom celku s průchozí
prádelnou (pravděpodobně). V dané typologii předpokládám jasné řešení a pohyb
odpadků ze všech částí půdorysu k odpadním nádobám. Tyto však v projektu nejsou
vůbec, stejně tak jasně vymezené sekce a trasy pro „špinavý“ provoz nebo trasy
pro zásobování potravinami.
Výrazným prvkem v
půdorysu je dvojice místností zaměstnanců pro kontrolu pohybu po objektu,
místnosti mají výrazné prosklení do chodeb. Ačkoliv jedna z místností přiléhá k
velkým společenským místnostem pro veřejnost, optické propojení k těmto
místnostem chybí.
Lékařský blok u vstupu do
objektu postrádá jakékoliv zázemí pro lékaře (šatna, denní místnost, apod).
Napojení na ostatní provoz zaměstnanců je navíc možný jen přes venkovní dvůr.
Řešení půdorysu přízemí a
půdorysu patra je řešeno nezávisle na sobě. Autor libovolně umisťuje hygienická
zázemí v plánech bez technologických souvislostí, vertikální napojení nad sebou
není zamýšleno, ačkoliv je počítáno s dřevěnými stropy bez podhledů a možnosti
horizontálních rozvodů infrastruktury.
Uvedené výtky nejsou
zásadní, bylo by možné je v další variantě návrhu vyřešit, nyní však srážejí v
počátku jasné a čisté řešení půdorysné dispozice okolo dvora.
Materiálové řešení
odvozuji pouze z osobního komentáře autora, v projektu není nikde specifikováno.
Dřevěná konstrukce s viditelnými
konstrukčními prvky je velmi příjemná, vnitřní prostředí působí k
ubytovaným mile, měkce.
Je mi však velmi líto, že
autor abstrahoval od jakéhokoliv řešení konstrukce stavby. Sbíjené příhradové
nosníky jsou uložené pouze na obvodových stěnách, na straně vnitřního dvora v
místě skleněných stěn levitují, stejně tak dřevěné trámové stropy (pod
dvoupodlažní částí) nejsou nijak podepřeny a uložení druhého podlaží na nosné
stěny není řešeno vůbec.
Mám obavu, že zanesením
konstrukční logiky do půdorysů a řezů by se půdorysné a architektonické řešení
stavby značně změnilo.
Nejsem si jist, zda jsou
předmětem oponentního posudku podobné výtky, ale zásadním způsobem postrádám
standardní součásti architektonického projektu tj. označení názvu místností,
uvedení plošných výměr a kubatur, pohledy na stavbu ve velkém měřítku,
technickou zprávu popisující provoz stavby, architektonické, materiálové a
konstrukční řešení. Četba a studování architektonických plánů autora je tak i
po osobní schůzce a vysvětlení, značně stížená, bez osobní presentace skoro
nemožná. Prožitkově pojatý autorský text také nelze považovat za autorskou
průvodní zprávu.
Práci Vojtěcha Jeřábka
doporučuji k absolutoriu a hodnotím stupněm C. Zdá se mi po prostudování
autorova diplomního projektu, že velmi kvalitní práce započatá
diplomním seminářem v průběhu tvorby vyvrcholila v době vzniku základního
konceptu, následné řemeslné dokončení a finální fáze s presentací už však
nedostaly potřebnou péči.
_________________________________________________________________________________
DIPLOMNÍ
PROJEKT - HODNOCENÍ VEDOUCÍHO PRÁCE
autor
projektu: Vojtěch Jeřábek
vedoucí
práce: Michal Kuzemenský
Na Vojtově
diplomním projektu oceňuji opravdovost přístupu. Vojtu znám jako člověka
s vyvinutým sociálním citem. Projektu předcházela podrobná a nejen
formální analýza problému. Někdy se člověk musí tragickým věcem smát, aby se
nezbláznil, takovým lidem věřím. Vojta si nevybral téma lidí bez domova
z plezíru nebo protože je to módní. O to více mne překvapil kontrast
návrhu s vážností původních Vojtových úvah.
Bezdomovectví
je problém, který nás bude provázet neustále a paradoxně to není jen problém,
ale i přínos. Někdo nám, přizpůsobivým ukazuje, že se přizpůsobit neumí nebo
nechce.
Od stavby
určené bezdomovcům bych očekával utilitárnost a neokázalost. Paradoxem je, že
Vojta na referencích ze zahraničí ukázal, že stavby, které se publikují, mají
sklon téma interpretovat, romantizovat. Vím, dům pro bezdomovce za souseda
nikdo nechce. Proto vypadaly publikované stavby rozverně jako mateřské školky. Není náhoda,
že nejkapacitnějším zařízením pro bezdomovce v Praze je loď, která kotví na
Vltavě – území nikoho. Stejně tak by mohli spát v raketě.
Diplomní
projekt je stále akademická úloha a tedy bych si dal záležet, abych ukázal, že
romantismus či maskování je nadbytečné. Vím, teď do toho projektuji svůj názor.
Jak jinak.
V mých
očích Vojta navrhl dům, který není špatný, ale je výlučný. Svým tvarem,
materiálem. Je kusem umění, byť uměním dekadentním. Předpokládám pokračování.
Přestřižení pásky tohoto luxusního zařízení pro bezdomovce by se určitě velice rád ujal
nejeden primátor. Je to přece tak pěkné. Mne zajímá odlišná poloha. Zařízení pro
bezdomovce jako standard, jako běžná „věc“, jako součást našeho života. Žádná
sláva, ale rozhodně žádná hrůza. Běžný servis. Benzínová pumpa. Zde se
filosoficky neshodneme, ale je možné, že to není o filosofii, ale o
neodhadnutém nasazení úsilí do diplomního projektu. Je to téma k diskusi.
Součástí
zadání byl i výběr místa a to je podle mého názoru z mnoha důvodů vybráno
skvěle. Dobře místo znám.
Úloha
související s bezdomovci je vlastně i teoretickou prací o takzvaných
mezimístech, tedy o rozhraních, která lidi bez domova intuitivně využívají.
Nehromadí se na každé stanici metra, jen na některých. Nespí v každém
parku, jen v některých. Tohle je subtilní téma a úvaha nad ním
v projektu nechybí, ale je zjednodušena. Vojta navrhl noclehárnu a denní
centrum jako rajský dvůr, do kterého se dá vstoupit a problém se znepokojováním
spoluobčanů je vyřešen. Ze dvora se celkem logicky dá vstupovat kam je potřeba,
zároveň dvůr znamená jistou míru sounáležitosti klientely – což vyvolává další otázku: je to správné?
Abychom si
rozuměli. Navržený dům se mi líbí, estetice rozumím, je mi blízká, jen
polemizuji. Estetika se zdá drsná a pragmatická, ale odhaduji, že se jedná o
architekturu, kde setsakra záleží na detailu.
Kritizuji
neobratnost vložení objektu do svahu. Na jedné straně vzniká vstup do dvora
zbytečně vysoko a na konci dvora stoupám ještě výš do administrativní
části.
Vojta
zpracoval projekt, který mne nutí k delšímu a osobnějšímu zamyšlení, než
je vhodné. Vážím si Vojtovy práce. Nebyl to banální půlrok. Nebyly to banální
úvahy.
Za výsledek
bohužel musím dát C.
Michal
Kuzemenský 10.června.2014
________________________________________________________________________
jiný projekt od téhož autora >>
________________________________________________________________________
jiný projekt od téhož autora >>
Žádné komentáře:
Okomentovat