Nabízím
polemiku. Tématem semestru bylo dostupné bydlení. Co to přesně v české
legislativě bude znamenat a především jak bude praxe prováděna se postupně brzy
dozvíme. Navrhnu-li takhle velký komplex, který je skutečně homogenní, co se
týče standardu bydlení, tvrdím – není to bezpečné. Myslím, že smyslem je
navrhovat struktury heterogenní, obsahující různý standard, kde nůžky různosti
by v Čechách (empiricky odhaduji) neměly být příliš otevřené. Sociální
snášenlivost zde není velká (opět odhaduji).
Navrhnu-li takový komplex z materiálu, který lze považovat za průmyslový (a v mnoha ohledech krásný) je nutné postupovat obezřetně. Pokud je celý komplex tvořen velmi výraznou, takřka postmoderní figurou pokrytou pravidelným rastrem stává se zároveň nápadným. Vyjma nezpochybnitelné krásy a síly, se může stát i stigmatem.
Navrhnu-li takový komplex z materiálu, který lze považovat za průmyslový (a v mnoha ohledech krásný) je nutné postupovat obezřetně. Pokud je celý komplex tvořen velmi výraznou, takřka postmoderní figurou pokrytou pravidelným rastrem stává se zároveň nápadným. Vyjma nezpochybnitelné krásy a síly, se může stát i stigmatem.
Vnitřek
komplexu skutečně nabízí kvalitní úsporné byty. Zapolemizuji i zde.
Předsíň je legislativně neodmyslitelná, avšak v našem atelieru není
vyžadována. Pokud umí autor vyřešit dispozici lépe bez předsíně, považujme ji
samu o sobě za relikt minulosti. Předsíně Dominika nenavrhuje, ovšem většinou ani
nenabízí chytrou přesmyčku jak se bez ní obejít. V některých bytech to
nevadí, v jiných je to očividné. Větší problém je celkem automatické umisťování
záchodu do obytných místností. To bych fakt nechtěl. Neexistuje větší komfort
nežli si nerušeně zaprdět. Dostávám se k architektonicky nejzajímavějšímu
problému. Rozhodne-li se autorka předchůdně pokrýt strukturu domu tvrdě
pravidelným rastrem oken, musí počítat s tím, že bude tento rastr
mnohokrát měnit – zevnitř ven. I tak omezení rigidním rastrem částečně
zůstanou. Ovšem: plánuji-li nabídnout obyvatelům náhražku lodžie kompletně se
skrývající za dvěma prázdnými okenními otvory, je lepší přiznat, že lodžii
prostě raději dělat nebudu. Protože nechci. Prostě ruší zamýšlenou krásu. Z logiky
totiž vyplývá: vzniklý prostor je de-facto interiérem, kde je zima. Vím,
vybourat do této fasády pořádnou lodžii by zkazilo celý koncept. Beru tedy
lodžii jako malý dárek kuřákům a již mlčím.
Možna jen svoji siluetou mi komplex připomněl častokrát zmiňované stavby od Auguste Perreta v Le Havre. Ano, tam vznikaly byty po válce z jiné potřeby, jiného rozvrhu a pro široký segment uživatele s jiným rozpočtem. Přesto nakonec k článku přidávám několik obrázků – zejména kvůli rozvrhu ikonického bytu bez oddělené předsíně (sic!) … a podržme se, častokrát i bez loggie!!!
Autorský text
Na pomedzí dvoch rušných ulíc, bude stať dom. Dom, ktorý má byť dostupný. Dostupný všetkým. Ako zabezpečiť to, aby sme tam ako mladá rodina mohli bývať? Ako zabezpečiť to, aby som tam ako slobodný otec mohol vychovať svoju dcéru? Ako zabezpečiť, aby som si spolu so svojou sestrou mohla stráviť svoje prvé nezávislé roky života ? V mojom dome sa nachádza 154 bytov. Dúfam, že si každý z nich bude vedieť nielen vybrať, ale aj môcť dovoliť.
OKOLIE_KONTEXT
Bytový dom Plzeňská odoláva ruchu dvoch neustále
žijúcich ulíc. Obe strany obklopujúce parcelu sú rôzne. Jedná pestrejšia, druhá
temnejšia. Zo strany Plzeňskej sú to panelové domy, s pravidelným rástrom
fasád, biele, šedé až temné.Hmoty sú jednoduché, osadené do kopca, lemujúce ulicu až do nárožia našej parcely.
Na strane druhej, Vrchlického, je to veľmi podobné z hladiska vonkajsej formy,
no rozohráva sa to farbami.
Slovo sociálny sa pre mňa spája
v prvom rade s veľkosťou. Priestor dnes už môžno nazvať luxusom. V
návrhu sa teda skôr prikláňa k minimám. Ďalej je to orientácia, variabilita,
typ bytu, komfort. Všetko faktory, ktoré sa odrážajú na cene bytu. No ako
všeobecne platí, je potrebné vytvoriť rovnováhu sociálne slabších
a sociálne silnejších, preto vidím potrebu vytvoriť obe varianty, pricom väčšia
časť domu, je zameraná socíálne slabším.
Platforma
Budova sa skladá z platformy
a veží. Princíp veží na platforme má vniesť pridanú hodnotu vďaka výhľadom. Byty sa
otvárajú svojím obyvateľom aspoň do dvoch strán.
Obe majú rôzny charakter, čo sa prejavuje
nie len v dispozíciach,ale aj na fasáde. Platforma má dve nadzemné
podlažia. Prvé nadzemné podlažie je určené len priestrannym komerčným
priestorom, ktoré je možné podeliť na menšie priestory. Tie okliešťujú spoločnú záhradu, patriacu
všetkým obyvateľom domu.
Od druhého nadzemného podlažia začína bývanie. Je charakteristické najmenšími bytmi, predovšetkým
garzónky a jednoizbové byty. K nim patria aj terasy, ktoré zastrešujú
komerčné
priestory. Akoby vynahrádzali minimálny interiérový priestor a ponúkajú
kúsok svojho exteriéru.
TYPICKÉ PODLAŽIE
Tretie nadzemné podlažie podlažie je prvým typickým podlažím. Tu začínaju rásť veže. Pôdorys
štvrtého a piateho podlažia je mu identický. Jedinou zmenou sú
terasy tretieho podlažia, ktoré sú strechami platformy. Terasa je zazelenaná
a poväčšine sa delí medzi 2 byty.
Veže
Majú 3 rôzne formy:
_Typická veža je nazývana A,
a v celom komplexe sa objavuje štyrikrát. Ponúka 3 byty skoro
totožných veľkostí. Každý má prístup na terasu a ich rovnaká veľkosť a počet
miestností, no odlišná orientácia, sa odráža na cene. Takto by si ich mali môcť
dovoliť. Bývať vo nej môžu aj tí náročnejší, ktorý si môžu dovoliť väčší ako byt. Tí bývajú na dvoch najvyšších podlažiach.
Jedno podlažie je delené medzi 2 rozľahlé byty, kde každý byt má vlastnú terasu.
_Variáciou veže A je nárožná veža
AA. Pôdorysný tvar sa jemne odlišuje a skrýva 4 byty odlišných
veľkostí. Nárožie je lukratívna poloha, tak nech má možnosť dovoliť si ho každý
bezdetný pár, ale aj rodina. Jej dve najvyššie podlažia sú odlišné od nižších,
rovnako ako vo veži A sú priestrannejšie.
_Tretím typom pôdorysu je objemne najväčšia
veža - dvojveža B, kde je 6 bytov, ktoré sú najväčšie zpomedzi všetkých.
Pôdorys tejto veže je vo všetkých podlažiach nemenný.
ARCHITEKTÚRA
Možno je to len paralela so sociálnym bývaním, má sa to odraziť aj na vonkajšom zjave?
A pôsobiť nedokončene? Vidieť silný vplyv okolia, pod ktorým sa formoval
vonkajší zjav tohto domu. Pravidelné rástre fasád, šedé či hnedé odtiene. Dom chcel pôsobiť surovo, dostaváme sa mu
na kožu,čo mu dodáva vážnosť. Zjemňuje to množstvo bielej, nielen
v špárach, ale aj oknách a zábradliach.
_________________________________________________________________________
slibovaný přídavek:
Auguste Perret - Le Havre:
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
shared for educational purposes only |
_________________________________________________________________________
Summary of the semester task:
Working thesis: The Czech Post Office
Building is in a precarious condition. The building can be reconstructed, but
one of the choices at stake is its sale and relocation of the Customs Office to
other locality. The plot resulting from its hypothetical demolition is unique
in more than one way. The ´City of Prague´ wants to verify in advance the
possibility of public investment in the new land use and construction of an apartment
house (or houses) on site of actual
Customs Office and the adjacent plots.
The plot is situated in a problematic area: the valley of Plzeňská
Street (Praha, CZ), city blocks, incomplete blocks, the industrial leftovers,
newly built apartment buildings, two nearby hills with luxury residential
buildings. The locality is not regarded an ideal address, but the change is
probable. Which are the competences t influent its further development? What is
due to be determined? The plot is to be understood as a place for a house that
can significantly impact its surroundings.
Themes: urban block and its deconstruction, potential of the site,
housing in a precarious locality (traffic load, insolation …), accessible
housing, building´s potential to initiate new qualities of a place, “entrance”
to the city, design of the adjacent public space, design of the street level
zone of the house, private space, adequate standard of housing, housing
section, apartment.
Similarly to previous semesters the emphasis will be put on the shift
from the scale of the entire urban block to the details of the apartment house.
Further the emphasis will be placed on verification of living comfort and
search for the adequate standard. Students will need to declare the inner
spatial distribution of the apartment, a scenario of living in it. We will deal
with housing standards, depths of its layout, illumination, insulation, views,
exterior parts of apartments, shared spaces of the house. The work includes the insight into the issues of affordable housing.
European-wide comparative study was elaborated in pre-diploma seminars. It will
be discussed and available for study. An equivalent Czech law on housing does
not exist yet but is in preparation. STANDARD / AFFORDABLE / SOCIAL.
The task is to verify the capacity of the plot. Justification of the
proposal in a wider context. Different housing standards are expected to arise
within the whole housing complex considering its locality and attributes of the
plot. Percentage preview of apartment standards is a part of the task,
including justification and argumentation of the proposal. Street level
solution of the entire plot. Articulation of what is private and public. Public
program of the street level is required. Working balance sheet of the economy
of the proposal will be an obvious part of the task. Intentionally, no special regulation
is specified.
Sympatické je odhodlání jít neatraktivní cestou (v rámci studentského projektu) realistických mantinelů. Systémový kolaps dispozic 2kk a 3kk u vstupu plyne z přílišného utažení opasku na začátku: řešení 60m2 3kk prostě nejde v množině "typizované standardní řešení a komfort" najít. Většině bytů prostě chybí těch 10-15m2 navíc, o které podkračují běžné tuzemské metráže.
OdpovědětVymazatZároveň je škoda, že největší navrhované byty jsou právě 3kk, což je z hlediska cílové skupiny asi nejméně zajímavá kategorie bytu v poměru cena/velikost.
Vizuál domu je sám o sobě svůdný, ale spolu s intenzivně sociálním bydlením to není úplně harmonická synergie (...poučen ze své diplomky...). Lodžie skryté za okenními otvory jsou principielně bezvadné, u nás myslím funkčně velmi použitelné ("skrytý pozorovatel"), co bych rozporoval je jejich hloubka.
Podnětný projekt, díky!
Vždyť taky Dominika dostala A-nejlepší možnou známku.
VymazatU toho množství bytů různých kategorií je to statisticky jinak. Nejpotřebnější skupina pro dostupné bydlení jsou ty s více dětmi. Rozložení je v projektu správné. V českém kontextu je možné si tuto cílovou skupinu představit jako "On - učitel na střední škole, Ona - zdravotní sestra, a dvě děti" atd ...atd ... (Co skutečně je dostupné bydlení a pro koho je určeno se v Čechách obecně dost netuší nebo taktně mlčí.)
S těmi lodžiemi víceméně souhlasím ve všech případech, vyjma osi bytů 3+KK 63m2 - kde právě tahle lodžie udělá z obytnýho prostoru nepoužitelnou nudli. S těmi ostatními schovkami souhlasím, včetně velikosti - u tohodle typu bydlení o moc větší nelze. (Měl bych tendenci zkoušet různou velikost pro okna a různou pro prázdné otvory lodžií ...atd ...).
My jsme na závěrečných kritikách s Dominikou o možném rozbití té jednoznačnosti "sochy" Rossiánského domu mluvili. V tomhle ohledu mi to přijde přešvihlý a vítal bych dobře vymyšlenou pihu na kráse aby to celé bylo uvěřitelnější.
V té souvislosti - když už jsme u toho - mně je velmi sympatický záběr z parku Klamovka. Frekventované místo a Dominika jediná ho ukázala. Ten nelichotivý odkaz na existující poschovávané paneláky mi imponuje ...
Díky za koment - doufám, že se uvidíme na kritikách.
(osmi bytů místo osi ... jsem chtěl napsat)
VymazatPokud se u vás skutečně podařilo postavit takový bytový dům, tak to vám teda gratuluji. Co mně teď na poslední návštěvě u nás doma říkal zámečník mělník, tak teda se to moc často nevidí aby se kvůli novým normám se dostalo na tak krásná díla.
OdpovědětVymazat