Když hodinky,
tak Rolexky. Když Rolexky, tak zlaté. Kritici by bývali koupili i dvoje. Sázka
na odvahu vyšla. V realitě to občas bývá podobné, ale zde se pohybujeme v sektoru
veřejného zájmu. Přemýšlím, kolik takových zastřešených prostranství jsem viděl
a kolik jich dobře funguje v Čechách. Moc ne. To nemusí být nutně důvod
uhýbat. Bářin návrh pracuje s jedním nezbytným předpokladem. V území se bude pohybovat dostatek lidí a budou mít i čas. Lze totiž s nadsázkou
říct, že České dráhy dnes plánují zastávku „Výstaviště“ jen proto, že si
neumějí představit verzi, že v místě vlak nezastaví. Klidně by mohl i projet.
Další následující nádraží je tři minuty za rohem v Bubnech a to bude
skutečně klíčové. Na Výstavišti momentálně není víceméně proč vystupovat. Areál
výstaviště zatím nenabízí skoro nic, vstup do Stromovky je sice tahák, ale
vstoupit do parku lze mnoha místy. Sportovní hala funguje. Tedy jednou za čas zastávku
naplní dav hokejových fanoušků. Nemyslím, že by zastávka mohla fungovat jako „iniciační
dům“, ale obráceně to fungovat může. Stane-li se Výstaviště významným místem,
pak je pravděpodobné, že by momentálně neadekvátní gesto městské střechy s železniční zastávkou bylo skvělým katalyzátorem mnoha dalších dějů zapadajících do kontextu.
Tento předpoklad však musí autorka tlačit předem jako pluh. Jasně. Kladli jsme si otázku o důvodnosti železniční zastávky právě v tomto místě a kudy jinudy by mohla vést železnice z letiště, ale o tom snad někdy příště.
„Mně se to
líbí“ řekla by moje babička od dráhy a bezděčně si sáhla na šrajtofli. AUTORSKÝ TEXT
Navrhovaná
stanice Praha Výstaviště je jednou ze čtyř plánovaných zastávek na trati Praha
– Kladno. Trasa je pokračováním tratě Masarykovo nádraží – Bubny, v současnosti
vedené nad zemí po Negrelliho viaduktu. V rámci její modernizace bude
jednokolejná trať nahrazena dvojkolejnou a dojde i k půdorysnému rozšíření
estakády. Návrh celkově zklidňuje ulici U Výstaviště a vytváří korzo pro pěší,
které lidem umožní pohodlný a bezpečný přestup z městské hromadné dopravy na
vlak a naopak. Strojnická ulice bude sloužit jako obslužná komunikace.
Automobilová doprava bude vedena po nově navržených kapacitních silnicích
Brazilské a Argentinské.
Návrh
nové části trati od Bubnů, přes Holešovice do Stromovky se na Negrelliho
viadukt odkazuje typologií charakteristických oblouků a vytváří jeho novodobé
,,znovuvynoření“. Oblouky nového viaduktu jsou pnuté ve dvou směrech a vytváří
pevné rámové konstrukce. Mezi nimi vzniká členitý, polyfunkčně využitelný
prostor o hrubém rozměru 7,5 x 7,6 m v dvoutraktu a 7,5 x 5,2 m v trojtraktu.
Jednotlivé prostory na sebe volně navazují a jsou libovolně slučitelné podle
požadavků provozovaných aktivit vytvářejících zde veřejný parter. Zastávka je
vybavena halou s prodejem jízdenek, úschovnou zavazadel, veřejnými toaletami s
hygienickou buňkou, ,,nádražkou“ a půjčovnou kol.
Železniční
stanice je doplněna adekvátním předprostorem - městskou střechou, která vytváří
městský interiér a veřejné prostranství stimulující v místě nové sociální
interakce jako jsou posezení, trhy, koncerty. Zároveň poskytne ochranu před
sluncem, deštěm a sněhem.
Nosná konstrukce střechy a viaduktu je ze spřažených ocelovo-betonovými
rámů. Struktura městské střechy, která je zároveň zastřešením nástupiště, je od
viaduktu dilatována a uložena na kloubech. Nástupiště je ostrovního typu a je
200 metrů dlouhé. Odhlučnění je řešeno kolejovými absorbéry a přestřešením
nástupiště. Viadukt disponuje 120 moduly k pronájmu. Technické zázemí zastávky
je navrženo na západní straně viaduktu u Stromovky.
další práce stejného zadání jsou zde
more projects with the same semester task
Žádné komentáře:
Okomentovat