Judita a
Miloš rozdělili řešené území na dvě srozumitelné části. Na původním Elsnicově
náměstí je navržen formální zámecký park protažený až k odkryté Rokytce
(na situaci je naznačený krajkou). Parkem prochází pokračování původní
promenády k soutoku s Vltavou a před Palácem Svět dlážděné nábřeží
jaksepatří. Co kus, to archetyp. Pravou část veřejného prostoru Miloš
s Juditou podobně jako Jan Veisser vysvahovali, resp. vykopali a z náměstí
udělali svažité slepé rameno řeky, jako kdyby napůl vyschlé, po vzoru mokřad o
několik kilometrů dál proti proudu. Oč více toto území autoři jasně přiřadili
řece, o to jistěji může jasně definovaný prostor něco nabídnout svému okolí.
Romantická (a realistická) představa: divoká zahrada mezi libeňskými bloky
navazuje na původní - stromy a divokou travou zarostlý - břeh řeky. Oba
protipóly, „zámecký park“ a „vyschlé koryto“ by se při následném, detailním
návrhu obojího, doplňovaly a činily by veřejný prostor mimochodně
srozumitelným. Judita s Milošem navrhli jedno z nejlepších řešení
prostoru náměstí dr.Holého.
Mezi oběma póly stojí dům, který je, identicky jako ostatní části návrhu, takřka archetypem. Zde tedy archetypem nárožního domu. Pevná fasáda s nárožní věží. Tvar byl navržen a my jsme přemlouvali Juditu a Miloše ke hře s omítkou, která by nárožnímu strohému domu dala onu hranku, která dům činí osobitým. Dům měl totiž od začátku dvojí materiál: tělo domu a věž měly být odlišné. Nabízeli jsme reference vroubkování. Miloš a Judita se rozhodli spodní část domu navrhnout z bíleného lícového zdiva a horní z hladké bílé omítky. Jemnost, která na „papíře“ není vidět. Zde domu prezentace škodí, kvalita domu by byla evidentní až v reálu (což vlastně svoje studenty bohužel …či bohudík učíme). V konečném vyznění stavby by extrémně záleželo na subtilitě a čistotě navržených detailů. Dům trpí podobným neduhem jako více projektů z atelieru - malou plochou okenních otvorů. Náš problém, na který se budeme soustředit nesmlouvavěji než doposud. Střílny jsou romantické, ale ...
Mezi oběma póly stojí dům, který je, identicky jako ostatní části návrhu, takřka archetypem. Zde tedy archetypem nárožního domu. Pevná fasáda s nárožní věží. Tvar byl navržen a my jsme přemlouvali Juditu a Miloše ke hře s omítkou, která by nárožnímu strohému domu dala onu hranku, která dům činí osobitým. Dům měl totiž od začátku dvojí materiál: tělo domu a věž měly být odlišné. Nabízeli jsme reference vroubkování. Miloš a Judita se rozhodli spodní část domu navrhnout z bíleného lícového zdiva a horní z hladké bílé omítky. Jemnost, která na „papíře“ není vidět. Zde domu prezentace škodí, kvalita domu by byla evidentní až v reálu (což vlastně svoje studenty bohužel …či bohudík učíme). V konečném vyznění stavby by extrémně záleželo na subtilitě a čistotě navržených detailů. Dům trpí podobným neduhem jako více projektů z atelieru - malou plochou okenních otvorů. Náš problém, na který se budeme soustředit nesmlouvavěji než doposud. Střílny jsou romantické, ale ...
Opakovaně
mluvíme o nárožním domu, ale i tady se autoři museli utkat s faktem, že dům
navazuje na uliční frontu, kde hlavním charakterem dvorní části je drobení
měřítka a snižování hospodářských částí domů směrem k řece … a vlastně se
nemá za jaký roh ohnout. Tedy k hlavnímu domu autoři navrhli nízkou
pavilónovou stavbu. Obsahově může být součástí nadstandardního vybavení domu a
stejně tak veřejně pronajímaným prostorem. Vyjma toho, že pavilon uzavírá dvůr
domu, nám nepřipadá povedený. Mluví jinou řečí než dům, ale není sebejistě
kontrastní. Hlavní dům by v realitě působil luxusně, pavilon levně. Druhou
věcí, kterou jsme kritizovali, je nedostatečná expozice střešní zahrady. Ano,
na střeše domu je velká pobytová zahrada – tedy téma jako hrom, které bohužel
proteklo mezi prsty. Myslím, že kontrast evidentně pohodlné střešní zahrady a
strohého domu je nasnadě (zde je dobré vzpomenout, jak po několika letech
změnily vzrostlé břízky na střeše dům od Josefa Pleskota v Radlicích).
Judita s
Milošem odevzdali velice solidní, jemný a realistický návrh, kterému chybí(?) onen
poslední pověstný krok k nenápadné jedinečnosti … v kontextu našeho atelieru veledůležitý. Udělejte si názor sami. Jako vždy video ...
Elsnicovo náměstí - Libeň
|
Elsnicovo náměstí - Libeň
|
přízemí
|
typická patra
|
věž a střešní zahrada
|
Elsnicovo a Holého náměstí trpí nejasnou
identitou.
Naším návrhem jasně definujeme prostory a obracíme je k řece. Odkrytí
Rokytky na Elsnicově náměstí dává prostor pro rozšíření zámecké zahrady a pro
vznik nábřeží před Světem. Z Holého náměstí se stává městská louka klesající k
meandru Rokytky. Mezi tím stojí náš dům a vysokým nárožím upozorňuje na křížení
vodního živlu s potenciálně silnou obchodní třídou Zenklova.
Prostor dnešního
Elsnicova náměstí a náměstí doktora Holého trpí nejasnou identitou. Rokytka zde
přirozeně oddělovala Židovské ghetto a Dolní Libneň, ale vývoj města v 19. a 20. století vedl k
tomu, že byla voda, hlavní motiv a smysl tohoto území, vytlačena do pozadí.
Elsnicovo náměstí zcela popírá řeku a snaží se vytvořit dojem, že zde není hranice
území, ale centrum. Náměstí doktora Holého má být klidným parkem na místě
vynechaného bloku. Aby tak fungovalo, muselo by být ze všech stran obklopeno a
uzavřeno bloky. Území protíná Zenklova, hlavní cesta podél které Libeň vznikala
a dnešní potenciální obchodní třída.
Naším
hlavním cílem bylo jasně definovat jednotlivé prostory a vrátit do území téma
řeky.
S
náměstím doktora Holého pozvolně klesáme do ohybu Rokytky a vytváříme tak
přístupovou cestu k vodě. Vzniká zde prostředí akusticky oddělené od okolního
města a v přímém kontaktu s vodou (voda zde není jen vidět, ale také slyšet a
je možné se jí dotknout). Městská louka pokrývající svah vychází z prostředí
obklopujícího Rokytku proti směru jejího toku od Hrdlořez dál.
Na
Elsnicově náměstí rušíme souvislé přemostění. Zachováváme pouze most navazující
na Zenklovu ulici a vytváříme pěší lávku v pokračování ulice Voctářova.
Automobilová doprava je převedena na jižní stranu (k automatu Svět), kde
vytváříme zpevněné nábřeží. Svah od zámečku je rovnoměrně protažen k Rokytce
tak, aby bylo od zámku na řeku vidět. Prostor mezi nimi vyplňuje zámecká
zahrada. Jedinou terasu tvoří zlom cyklostezky, která vede po pravém břehu
Rokytky.Severní
část Tomayerových sadů zachováváme, druhou část, která se nachází v jižním
svahu, přetváříme na vinici (pěstování rezistentních odrůd vinné révy). Pro
zpracování a skladování by mohl sloužit Löwitzův mlýn, který dnes nemá využití.
Hmotou
dům navazuje na linii Zenklovy ulice. V místě pro Libeň významného křížení
Rokytky a Zenklovy ulice je zvýrazněno nároží domu doplněním kostky na spodní
objem. „Záda domu“ směrem do městské louky (dnes Holého náměstí) tvoří hmota
pavilónového charakteru , která je propojena s hlavním objektem
v prvním patře. Od „pavilonu“ vede pěší lávka spojující oba břehy a
městskou louku.
Chtěli
jsme, aby dům byl jednoduchý, střídmý a Libeňský, což pro nás znamená především
solidní, racionální, pevně stojící na zemi a s jasnou tektonikou.
Z těchto důvodů jsme jako materiál zvolili bílou omítku v kombinaci
s natíranou cihlou. Cihla je použita na spodní části domu (hmotný
podstavec), bílá omítka na horní části (odlehčená kostka).
Většina
oken má štíhlý vysoký formát, typický pro Libeň. Rámy oken jsou ze světlého
dřeva. V části tvořené pohledovou natíranou cihlou je ostění doplněno
tmavě šedým rámem, který je nepatrně předsazen před fasádu a dodává tak otvorům
větší plasticitu.
Dům
je rozdělen na dva vchody, jeden je z ulice Zenklovy, druhý z jihu od
Rokytky. Vchody ústí do hal, odkud jsou přístupná komunikační jádra a zahrada
ve dvoře. Druhá zahrada je na střeše nižší části domu uzavřená mezi štít
sousední školy a nárožní věž. Většina bytů má orientaci východ-západ. Na nároží
jsou byty orientované jihovýchodně, případně jihozápadně.
V parteru
domu se nachází komerčně využitelná plocha a prostor pro obyvatele domu
sloužící například jako bazén, sauna či posilovna. Dvoupodlažní „pavilón“ by
bylo vhodné využít pro kavárnu, restauraci, případně horní patro samostatně
jako ateliér nebo velký byt.
Žádné komentáře:
Okomentovat