neděle 1. ledna 2012

ATELIER KEMPE THILL

ATELIER KEMPE THILL je další z ateliérů, které potřebuji zavěsit. V poslední době naši studenti častokrát v rámci kritiky slyší pojem „samozřejmý komfort“ nebo „obraz domova“ „praktické pohodlí“. Návrh obytného souboru není formální hra. Nezajímá nás bezcílné posouvání okénky. Vybízíme studenty, aby metodou animace, tedy představy reálného filmu, navrhli v jejich domě obyčejné pohodlné věci a netrápili se formálnostmi. Vím-li na začátku návrhu „o čem dům bude“, vytvořím-li později propracované prostorové schema, navrhne se mi dům skoro sám. Jistě, zjednodušuji, je to mnohem komplexnější a jednotlivé fáze návrhu se v akordu prolínají. Přemýšlím-li o schématu, mám v hlavě zároveň obraz domu, vím tedy i hloubku osazení okenního rámu, materiál vstupního portálu atd... obyčejný a neformální rozhodně neznamená nudný, tuctový. Naopak, hledání autentické osobitosti je cílem práce atelieru. Osobitost hledám ... hledáním obrazu. Při psaní se trochu ošívám. V každém pojmu si lze hodně nerozumět.
Práci ATELIERU KEMPE THILL záměrně uvádím realizací obytného bloku, kde je zřetelné, že architekt nekomplikoval bitevní pole, myslel na komfort obyvatele a našel jednoduchou cestu z bodu A do bodu B. Práci uvádím mimo jiné proto, že mu předcházelo zavěšení několika ateliérů, které pracují s ornamentem, tradicí, řemeslem, stavitelstvím, rukodělným detailem. Na pracech našich studentů se to zřetelně odrazilo. Trochu jsme se s Ondřejem polekali. Nenabízíme návody a už vůbec ne estetický kánon. Jejda. Rádi bychom otvírali cesty. Chceme, aby si naši budoucí kolegové uvědomili, že zdrojové kódy architektury jsou mnohem širší, než by se mohlo zdát z učebnic. Zatím jsme překvapeni, že si studenti berou z „nepapírových“ zdrojů méně než bychom čekali. A že jich je!
Dost jsem přemýšlel, jestli někde neděláme chybu. Proč třeba někoho nenapadlo vzít si…? Proč….? A proč…? Sliboval jsem to jednoduché ? Ne. Tak mám, co jsem chtěl. Dumám. Metoda našeho atelieru má dva základní kameny: 1.obraz 2.animace. Kombinací obojího se návrh mimochodně stává realistickým. Říkáváme všechno srozumitelně? Neopomíjím subtilní obrazy, které jsou mi předkládány a já je prostě „kulturně nečtu“?
KEMPE a THILL to s kontextem a subtilitou nemají paradoxně o moc jinak, než jejich „zavěšení“ kolegové. Jenom to není tak přehledné. Rukodělnost sice občas používají, ale stavitelský fundament interpretují běžným katalogovým prvkem. Specificky použitým. Prima. Hledejme svoje cesty. Pojem experiment má mnoho významů.

V pokračování je mimo fotek i video:











All rights for photos reserved ATELIER KEMPE THILL and other authors © 2011/These copies are for education only. Please, don't make another copies. Thank you very much.






Vpravo přibyl tento odkaz.



1 komentář:

  1. Ted v lete jim vysla dukladna monografie: http://www.hatjecantz.de/controller.php?cmd=detail&titzif=00003302

    OdpovědětVymazat