AUTORSKÝ TEXT:
Vítkov má díky své poloze a topografii obrovský
potenciál, který zůstává zejména kvůli nepřístupnosti kopce nevyužit. Návrh
pomocí zásahů různého rozsahu zlepšuje přístup na Vítkov a nabízí ho obyvatelům
přilehlých čtvrtí a celému městu. Hlavním principem oživení kopce je využití a
zesílení přirozené polarity mezi jeho severním a jižním svahem.
Nepřístupnost
Vítkova je dána nejen strmostí jeho svahů, ale zejména pak napřekonatelnými bariérami
v podobě liniových dopravních staveb, které až donedávna obkružovaly kopec ze
všech stran. Jednokolejná trať na žižkovské straně sice byla sice během
výstavby Nového spojení nahrazena cyklostezkou, ta je ovšem k sousedícímu svahu
i přilehlé uliční síti téměř stejně inertní jako původní železnice. Pohodlný
přístup z centra Prahy je znemožněn kolejištěm Masarykova nádraží, Negrelliho
viaduktem a severojižní magistrálou. Karlín je od kopce zcela odříznut
železnicí a vysokou opěrnou zdí, jediný vstup vede temným podchodem pod tratí.
V
návrhu se napojuje cyklostezka a celý kopec několika novými vstupy do systému
žižkovských ulic (Husitská, Jeronýmova, Pod Vítkovem, Lukášova). Hlavním místem
pro přístup na Vítkov z jihu zůstává Tachovské náměstí s vyústěním pěšího
tunelu. Prostor náměstí je scelen a stává se hlavním shromažďovacím
prostranstvím dolního Žižkova, kterému dnes takový prostor chybí.
Přístup
ze severní karlínské strany umožňuje několik nových lávek přes železnici, které
se napojují na obvodovou cestu vybudovanou na horní hraně opěrné zdi nad tratí.
Nová cesta se na východě i na západě napojuje na stávající cyklostezku a nabízí
unikátní pohled na město v úrovni střech karlínských domů.
Rozvoj
příměstské železnice zřejmě během následujících desetiletí povede ke zrušení
Masarykova nádraží a k výstavbě železničního tunelu pod centrem města. Návrh
proto počítá s protažením pásu zeleně od samého východního okraje Prahy, přes
Vítkov, až do prostoru dnešních nástupišť nádraží.
Návrh
využívá a zesiluje polaritu mezi jižním a severním svahem kopce, která je
přirozeně daná topografií Vítkova, orientací ke světovým stranám i současným
využitím a přístupností jednotlivých svahů.
Jižní
svah je slunný, otevřený, prostupný, aktivní. Nekvalitní náletová zeleň je zde
nahrazena pásem ovocných stromů ve spodní části po celé délce svahu. Díky
kombinaci jabloní, třešní a hrušní rozkvétá každá část sadu v odlišnou dobu.
Horní část jižního svahu pod památníkem je osázena vinicemi, které zde byly již
za Karla IV. a které městu přinášejí zisk z pronájmu. Areál Sokola Žižkov si
zachovává svou sportovní funkci, je ale rozčleněn do několika samostatných
částí a stává se tak prostupným ve všech směrech. Nevyužívané tenisové kurty
jsou nahrazeny veřejným koupalištěm s výhledem na město. Nová tribuna
fotbalového hřiště v sobě obsahuje zázemí pro sportovce a diváky a areál
doplňují hřiště na basketbal a volejbal. Svahy směrem k centru, nad Tachovským
náměstím a k Ohradě jsou udržovaným městským parkem s dětskými hřišti, plochami
pro psy a velkým množstvím volných travnatých ploch pro nejrůznější využití.
Severní
svah si ponechává svůj tajemný, divoký, romantický ráz. Je doplněn cestami
přírodního charakteru, které propojují spodní okružní cestu s vrcholovou
promenádou a s hodnotnými místy ukrytými v lese ve svahu (vyhlídky, skály,
bunkry, plošiny).
Davidovi jsme dali B. Za svoji práci byl nominován do šestice finalistů v soutěži o nejlepší studentský projekt Olověný Dušan.
|
Žádné komentáře:
Okomentovat