sobota 11. února 2012

LADIES: Lucky losers-happy winners

Před třemi týdny jsem napsal sobotní přílohu SOLITARY: Lucky losers - happy winners . Byl jsem upozorněn, že jsem zlý misogyn, který vynechal ženy. Nojo ! Jak se to mohlo stát ? Vždyť mi v noci také hrávají k práci. Tak šup, to je potřeba napravit. Dnešní sobotní příloha bude o holkách. Hned první video mě fascinuje a zároveň si uctivě nasadíme laťku hodně vysoko:
.
Můj kamarád nazval Eliane Radigue "máma drounu" a myslím, že trefně. V pokračování si můžete poslechnout kousek její skladby (kousek znamená asi 15 minut), kratší to prostě nefunguje




Jestli sledujete, tentokrát to beru odzadu. Minule jsem končil Joe Prestonem, dnes začínám historií. Moc nad tím nepřemýšlím, asi to tak má být. Teď si můžu vybrat skoro cokoliv, ale logicky mi naskakuje Pauline Oliveros. Připadá mi neuvěřitelný, že když soustředěně  točila knoflíkama, já jsem v bříšku poslouchal Bítls. Nahrávka je z roku 1966:
... nějak mi to nedá, ale pokud vkládám Pauline, musím porušit pravidlo a vložit jednoho muže, který v té době také kroutil, poslouchám je většinou najednou. Alvin Lucier. Je to genderová odbočka, nebo trojský kůň na příští sobotní vydání ?

(... také 1967)
Pauline Oliveros stále jezdí festivaly soudobé alternativní hudby, na pódiu se střídá třeba s Alva Noto nebo Fennesz:



Maryanne Amacher se narodila v roce 1938 a v roce 2009 zemřela. Odhaduji, že neinspirovala pouze Sonic Youth, jak uvidíte na jednom dalším videu, ale kde koho, kdo plánoval v roce 1985 vazbit na kytaru. Podle fotek, textů a filmů úžasný člověk. Následující video patří k mým nejoblíbenějším (opravdu doporučuju):




Tady je dvojvideo z mladým Thurstonem Moorem (Sonic Youth):


video i pokus o společný koncert se mi líbí, ale upřímně: Thurston si samou úctou ani nevrznul.
... ale její koncerty byly asi pěknej nášup:




Holky jsem začal poslouchat přirozeně přes folk: Mazzy Star, Cat Power, Moldy Peaches (Kymia Dawson) ... něco opravdu zvláštního jsem zažil při poslechu Fursaxy o pár let později. Fursaxa, vlastním jménem Tara Burke: je blázen, génius, autista ? Dlouhý čas mě provázela nočním rýsováním. Neviděl jsem jí naživo, ale je evidentní, že desky a koncerty jsou odlišné. Napřed tedy jedna z desek, která mě okouzlila:





Grouper (Liz Harris) je stejně subtilní jako Fursaxa, ale krotí jiný nástroj. Elektrickou kytaru, vazby, paměťový krabičky. První video je záznam s doprovodnou fotkou, druhej kousek je už live záznam.




Naživo a deska je opět rozdíl:



Kristin Calvarese naživo (a bohužel potichu):


 a takhle jí znám z desek a zvuk je mi mnohem bližší:


Postupně mněníme zvuk. Tohle je U.S.Girls (Megan Remy)


U.S.Girls nemá jednu polohu. Tohle je hit "The Island Song":


Unicorn Hard-on mám hodně rád a podle studiovek bych nikdy netrefil, že to je "one-women show"


Tohle je Can't (Jessica Rylan) - nenechte se splést první částí videa, trade mark Can't je hluk:


ostrý střih: Islaja, častá průvodkyně noční nespavostí.

naživo je to trochu jiné (ale také o dost později):


Za Islaja logicky Kuupuu:


...kdo se extra položil do předchozího videa Kuupuu, její další poloha určitě potěší:



Stellar Om Souce je pohříchu jediná, kterou jsem viděl naživo (mimochodem - architektka).


Eeeeh, pokud  už se tu píše o soliterech, vlastně o soliterkách, myslím, že je třeba zmínit  paní doktorku Runhildu Gammelsaeterovou majitelku firmy reGenics. Před dvěma lety byla Evropskou komisí EU jmenována Podnikatelskou velvyslankyní roku 2010, cenu pravděpodobně přebírala z rukou Vladimíra Špidly. Její životopis je k přečtení zde. Až podud s hudbou nic, že ? Když bylo Runhildě 17 let a jela rozvíjet svojí kariéru výměným studijním pobytem do USA, asi tak nějak náhodou se tam potkala se správnými kluky a objevila kouzlo heavymetalového zpěvu, který bravurně zvládá. Stala se frontmankou a zpěvačkou skupiny Thorr's Hammer (jak ostatně lapidárně uvádí ve svém profesionálním životopise). Poslechněme si jí:



Zde autentické video z dob studií:


Tohle je reunioun z roku 2009 kdy si PhD. Runhilda Gammelsaeterová dala v Londýně spicha se Stephenem O'Maleym - Sunn-O))) a sjeli to nostalgicky znova. Celkem to sedí:
 




Ruku na srdce. Potřebujete nějakej nedělní kvíz ?


.

2 komentáře:

  1. [Ondřej Hojda]
    Výborně! Jsem pomalej, ještě jsem nestihl poslechnout ty první solitéry a už je tu další dávka.

    Jen tak z radosti přidávám své oblíbenkyně z poslední doby, Nisennenmondai. http://www.youtube.com/watch?v=c6nxeE6QaTo
    Děvčata jsou tři, takže nezapadají úplně do tohohle konceptu, ale tady pod čarou se snad snesou.
    Vznikly před rokem 2000, takže jejich jméno znamená "česky" Y2K Bug, jestli si ještě někdo pamatuje tehdejší strach ze zhroucení počítačů se změnou data. Jsou z Tokia, ale docela často jezdí do Evropy; tenhle koncert je z Göteborgu a v Oslu jim vydali i desku. Podle mě není náhoda, že zrovna tam.
    Nakonec milý rozhovor: http://www.youtube.com/watch?v=xyR4ViKMQxY

    OdpovědětVymazat
  2. (Islaja hraje v dubnu 4x v cz)
    19. BRNO, Boro

    21. PELHRIMOV, Tygrik

    25. LOUNY, Vrchlickeho divadlo

    26. PRAHA, Kastan

    http://islaja.com/?p=496

    OdpovědětVymazat